Saham: Miskin tegar, ibu tunggal paling layak

⊆ 9:53 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yakin golongan miskin tegar dan ibu tunggal sebagai golongan paling layak untuk menerima peruntukan RM100 juta dalam bentuk saham amanah.

Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah berkata, pemberian kepada golongan tersebut dapat membantu mereka menghadapi krisis ekonomi untuk jangka panjang.

Beliau berkata, peruntukan tersebut adalah yang terbaik untuk dilaksanakan pada masa ini memandangkan kenaikan kos sara hidup yang tinggi sekarang ini.

"Kami menyambut baik pengumuman tersebut dan gembira kerana kerajaan akan melaksanakannya. Ia adalah satu tindakan yang akan mengukuhkan ekonomi rakyat,'' katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan kerajaan memperuntukkan RM100 juta dalam bentuk saham amanah bagi membantu golongan miskin di bandar.

Sementara itu, Pengarah Projek Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, pemberian unit saham secara percuma akan dapat mengurangkan masalah kemiskinan di kalangan masyarakat di bandar terutamanya dari golongan ibu tunggal.

"Ia sudah pasti akan mengurangkan kebimbangan golongan tersebut untuk membaiki taraf hidup mereka,'' katanya.

Presiden Yayasan Bakti Khidmat Masyarakat Malaysia (YBKMM), Datuk Dr. Saharuddin Awang Yahya juga berpendapat, golongan ibu tunggal miskin tegar adalah golongan paling layak menerima saham tersebut.

Katanya, langkah tersebut dilihat mampu menangani isu kemiskinan yang dihadapi mereka untuk tinggal di kawasan bandar.

Pendapatan bawah RM3,000 dibantu - TPM

⊆ 9:52 AM by junuih | ˜ 0 comments »

MUAR 29 Ogos - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan membantu menambah pendapatan kira-kira 40 peratus rakyat negara ini yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

Selain itu, kata Timbalan Perdana Menteri, kerajaan juga akan menyelesaikan sepenuhnya masalah kemiskinan tegar yang melibatkan kira-kira 44,000 penduduk bandar dan luar bandar pada penghujung tahun depan.

"Kita hendak lihat dalam dua tahun ini usaha yang lebih tertumpu untuk tambah pendapatan terutama melibatkan mereka yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan kerana mereka adalah 40 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk negara ini.

"Walaupun mereka tak miskin tapi kita mahu supaya usaha dibuat untuk tambah pendapatan mereka untuk galakan ceburi dalam bidang-bidang seperti pemprosesan, industri kecil sederhana dan perniagaan," katanya selepas melawat bazar Ramadan di Tapak FAMA Bukit Pasir di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, usaha menangani kemiskinan tegar dan menambah pendapatan rakyat berkenaan akan diletakkan di bawah tanggungjawab Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Katanya, ia adalah sebahagian daripada sasaran kerajaan dalam Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) yang menyentuh segenap peringkat masyarakat.

"Sebab itu kita menggalakkan pihak berkuasa tempatan mengeluarkan lesen perniagaan, jangan halang atau sekat kerana ini adalah salah satu usaha untuk membantu rakyat tambah pendapatan sama ada di bandar atau luar bandar," katanya.

Bagi mereka yang berpendapatan kurang RM3,000 dan tinggal di bandar, menurutnya, mereka masih perlu dibantu kerajaan kerana terpaksa berdepan dengan kos sara hidup yang tinggi.

"Di luar bandar pula, mereka adalah petani, penternak, nelayan yang mungkin tak dapat pendapatan yang mencukupi maka kita kena galakan supaya mereka menambah hasil pendapatan," jelasnya.

Muhyiddin berkata, langkah berkenaan adalah salah satu daripada enam perkara NKRA dan sasaran Petunjuk Prestasi Utama (KPI) di peringkat nasional yang mesti dicapai selewat-lewatnya pada 2012.

"Ini bermakna kita sudah komited maka pendekatan ini kita lakukan secara bersungguh-sungguh kerana enam perkara itu adalah berdasarkan hasil kerajaan yang teliti," katanya.

Dalam soal pendidikan, beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, NKRA melalui Kementerian Pelajaran akan meningkatkan kemudahan sekolah kerajaan bagi membantu mencapai sasaran KPI meningkatkan jumlah kanak-kanak berusia lima dan enam tahun memasuki prasekolah.

"Ini bermakna mulai tahun depan ada 60,000 anak-anak kita yang tak bersekolah prasekolah, kita akan sediakan sekolah.

"Sekarang 67 peratus yang pergi ke sekolah iaitu 400,000 kanak-kanak tetapi masih ada baki 33 peratus yang tak bersekolah.

"Jadi NKRA kementerian kita nak naikkan 20 peratus lagi daripada 67 naik ke 87 peratus," jelasnya.

Justeru, menurutnya, kerajaan akan menambah pelbagai kemudahan termasuk 800 buah bilik darjah, guru terlatih dan menggalakkan sektor swasta terlibat dalam membina pusat prasekolah.

Beliau berkata, kerajaan akan memberi galakan kepada sektor itu dalam bentuk yang akan diumumkan dalam tempoh sebulan dari sekarang.

"Galakan itu mungkin dalam bentuk cukai, bantuan melatih guru, pinjaman untuk membuka pusat prasekolah bagi membiayai peruntukan yang diperlukan," katanya.

Juadah puasa serendah RM2

⊆ 9:52 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 29 Ogos - Set juadah berbuka puasa serendah RM2, jamuan berselerak pula hanya RM5 dan moreh RM1.

Kesemuanya itu boleh dinikmati di Restoran Rakyat 1Malaysia yang terletak di Medan Tunku sempena Ramadan.

Restoran yang dibuka awal bulan lalu itu mula menjadi sebutan warga kota kerana menawarkan set menu istimewanya iaitu RM1 untuk segelas teh tarik dan sekeping roti canai.

Timbalan Pengerusi Koperasi Pendidikan Islam Malaysia Berhad (Ukhwah), Hassan Gondol berkata, orang ramai mempunyai pilihan untuk membeli juadah, berbuka dan menunaikan solat Maghrib, Isyak dan tarawih dengan selesa di Medan Tuanku.

"Semua kemudahan yang disediakan adalah untuk kebajikan kakitangan dan orang ramai yang sering terlewat berbuka dan menunaikan solat Maghrib kerana kesesakan trafik di bulan Ramadan.

"Dengan adanya bazar jualan, restoran dengan bufet berbuka dan surau untuk semua, kini lebih berbaloi singgah ke Medan Tuanku kerana segala kemudahan muslimin dan muslimah telah tersedia," ujar beliau.

Beliau berkata demikian selepas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat lawatan ke restoran tersebut di sini hari ini.

Menurut Hassan, selain harga istimewa yang ditawarkan, restoran tersebut juga dalam perancangan memperkenalkan menu istimewa iaitu ikan patin masak tempoyak selepas Ramadan.

"Restoran ini beroperasi mulai pukul 7 malam hingga 3 pagi pada bulan Ramadan menyediakan hampir 20 jenis masakan Melayu.

"Selain itu, operasi restoran ini begitu lancar dengan bantuan 18 kakitangan yang sentiasa mengutamakan pelanggan sejajar dengan slogan 1Malaysia," katanya.

Amalkan disiplin Ramadan

⊆ 9:49 AM by junuih | ˜ 0 comments »


Najib Tun Razak berucap kepada jemaah selepas menunaikan solat Tarawih di Masjid Kampung Sungai Miang, Pekan, Pahang, semalam. - MINGGUAN/Mahathir Ali

--------------------------------------------------------------------------------
PEKAN 29 Ogos - Umat Islam akan lebih berjaya pada masa hadapan jika disiplin bulan Ramadan dijadikan amalan dalam kehidupan seharian, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Perdana Menteri, bulan puasa mendidik umat Islam berdisiplin, bukan sahaja daripada segi menahan lapar dan dahaga, bahkan dalam aspek perlakuan harian.

Beliau berkata, Ramadan merupakan bulan penyucian jiwa untuk menjauhkan umat Islam daripada sifat bongkak, sombong, memfitnah dan mengumpat.

"Amalan-amalan baik ini jika dilakukan di luar bulan Ramadan, umat Islam akan berjaya dan menjadi lebih cemerlang,'' katanya ketika berucap selepas solat Maghrib berjemaah bersama penduduk di Masjid Kampung Merchong dekat sini malam ini.

Sebelum itu, beliau menyampaikan sumbangan kepada golongan fakir miskin dan berbuka puasa bersama penduduk di pekarangan masjid tersebut.

Menurut Najib, umat Islam di negara ini perlu bersyukur kerana dapat menunaikan puasa dalam suasana aman tanpa sebarang gangguan.

"Kita boleh laksanakan sebanyak mana ibadat, cuma kesanggupan sahaja sama ada kita mahu melakukannya atau sebaliknya,'' jelas beliau.

Sementara itu, ketika berucap pada majlis Ihya Ramadan di Masjid Sungai Miang di sini selepas itu, Najib mengajak umat Islam menjadikan ibadat puasa sebagai kaedah terbaik untuk membentuk keperibadian.

Jelas beliau, kualiti keperibadian seseorang Islam hanya boleh dibentuk jika individu tersebut memiliki sifat tawaduk, berhemah, pemurah, sederhana, berilmu dan cintakan perpaduan.

"Jika kualiti diri kukuh dan mantap, maka aspek luarannya akan bersifat mulia sekali gus menjadikan umat Islam disegani dan dihormati,'' katanya.

Dalam perkembangan lain, Najib memberitahu, kerajaan sedia meluluskan peruntukan pembinaan masjid baru di Kampung Sungai Miang.

"Bagaimanapun, saya perlu mengenal-pasti tapak yang sesuai untuk pembinaan masjid baru tersebut,'' tambahnya.

SEMARAK MERDEKA

⊆ 9:48 AM by junuih | ˜ 0 comments »




Walaupun sedang menjalani ibadah puasa, para peserta yang mengambil bahagian dalam raptai penuh sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 tetap bersemangat tinggi semasa membuat persembahan di Dataran Parlimen, Kuala Lumpur semalam.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim turut menyaksikan raptai itu yang disertai oleh kira-kira 10,000 peserta.

Kurang kesedaran -punca H1N1 semakin merebak...

⊆ 10:49 AM by junuih | ˜ 0 comments »

Asslamuamualaikum....
H1N1...semakin digeruni masyarakat seluruh dunia..sehingga kini H1N1 telah melanda lebih kurang 188 negara dan tidak mustahil akan terus merebak lagi...mohon pada Allah yang maha esa agar selamatkan umat di muka bumi ini dari penyakit maut ini..
disini JUNUIH nak ceritakan sikit pengalaman JUNUIH berdepan dengan pandemik H1N1 ni...
Khamis 13 Ogos 2009-JUNUIH rasa tak sedap badan..hidung berair..n oleh kerana JUNUIH ni dalam kategori Insan berisiko tinggi JUNUIH amik keputusan tak pi keje ari tu..Junuih amik panadol suluble ja n alhamdulillah ok siket selsema tu..then ari ahad JUNUIH masuk opis macam biasa...

pagi senin tu..entah kenapa JUNUIH rasa sakit kepala berdenyut2, selsema n sedikit batuk..JUNIUH ambik keputusan ke klinik kesihatan dekat umah dulu wat check up then baru nak masuk opis..

pukul 8 lebih JUNUIH dah smpai klinik..Ya Allah..ramainya pesakit..rasa macam kat pasar malam...sebelum masuk klinik semua yang datang kena wat ujian saringan dulu..mula2 periksa suhu, suhu badan JUNUIH ok lagi..then wat check up..baru gi jumpa dokto..

Apa yang JUNUIH kesali..dalam ramai2 pesakit tu dalam 50 lebih camtu cuma ada 2-3 orang (tak sampai 5 orang) yang pakai mask..termasukla JUNUIH..yang lain macam endah tak endah jer..sedangkan yang datang checkup tu ramai yang diabetes (JUNUIH dpt tau coz ahad ngan senin mmg ari check diabetes)..kan depa tu semua geng2 berisiko...

Ramai jugak yang batuk, selsema n demam datang check up..,terutama budak2 n warga emas..semua org ada kesedaran mengenai H1N1 tp tak ada kesedaran cara mengawal penularannya..sampaikan mmg org pandang semacam jer tengok JUNUIH pakai mask..budak2 siap gelak2 lagi..ntahla sakit ati JUNUIH..pastu ada sorang makcik(warga emas dah) tanya kat JUNUIH awat nak pakai menatang tutup hidung tu..kena penyakit "tu" ke..? JUNUIH pon jawab elok2 ngan makcik tu..tak kena lagi makcik tapi sebelum kena tu yang pakai..makcik tu angguk2kan kepala dia..

tula citer sakit ati yang JUNUIH nak critakan..mohon media banyak berikan panduan n guide pada masyarakat tentang bahaya n cara elakkan penularan H1N1..MOGA masyarakat mengerti dan faham H1N1 bukan sebarang penyakit...

sekian..nukilan JUNUIH...

Tiga lagi korban selesema babi -19 OGOS 2009

⊆ 10:48 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR - Tiga lagi kematian dicatatkan akibat wabak Influenza A(H1N1) di negara ini, menjadikan kematian 67 orang, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, semalam.

Beliau berkata, ketiga-tiga kematian itu melibatkan mereka yang berisiko tinggi termasuk wanita berumur 33 tahun yang disahkan meninggal dunia disebabkan ‘severe bronchopneumonia’ dan H1N1 pada 12 Ogos selepas dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi pada 7 Ogos.

“Mangsa kedua adalah seorang kanak-kanak perempuan berumur 10 tahun yang dimasukkan ke hospital pada 17 Julai lalu dan disahkan meninggal dunia kerana ’systematic lupus erythematous with severe pneumonia with renal impairment’ pada 13 Ogos lalu,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Mangsa ketiga seorang warga emas, 71, yang dimasukkan ke hospital selepas demam, batuk dan susah bernafas selama dua hari dan meninggal dunia 14 Ogos lalu.

Sehingga pagi semalam, jumlah pesakit H1N1 yang menerima rawatan di wad adalah 276 orang manakala 36 orang yang disahkan positif H1N1 sedang dirawat di ICU di seluruh negara.

“Daripada 36 kes yang sedang dirawat di ICU itu, 21 kes didapati mempunyai faktor risiko,” katanya.

Pertahan kontrak sosial demi keamanan-SULTAN KEDAH

⊆ 10:46 AM by junuih | ˜ 0 comments »

CREDIT TO SINAR HARIAN
19 OGOS 2009

ALOR SETAR - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah memberi amaran negara akan huru-hara dan masyarakat ditimpa bencana jika kontrak sosial dipertikaikan serta dijadikan bahan politik.

Baginda khuatir tamadun dan kemerdekaan negara akan runtuh sebagaimana berlaku terhadap banyak negara apabila api kemarahan akar umbi tidak dapat dikawal.:

Titah baginda kontrak sosial yang termaktub dalam Perlembagaan adalah perkara suci yang mempunyai ‘rahsia’ dan harus dipertahankan kerana ia menjamin kerukunan serta keamanan negara.

“Jika perkara-perkara ini dijadikan bahan perbincangan umum dan berpolitik, ia akan membawa bencana kepada masyarakat dan negara.

“Sesungguhnya kontrak sosial ini merupakan pengorbanan besar orang Melayu kepada kaum -kaum lain iaitu memberi hak kerakyatan. Namun sejak akhir-akhir ini, keharmonian itu kian terjejas, berikutan adanya pihak-pihak tertentu yang berani mempertikaikan peruntukan tertentu,” titah baginda.

Tuanku Abdul Halim bertitah demikian ketika berkenan merasmikan Seminar Khas Perlembagaan Persekutuan di sini, semalam. Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Rasli Basir dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

Sultan Kedah turut mengingatkan semua pihak khususnya ahli politik, pegawai kerajaan dan rakyat umum supaya memandang serius serta mengambil iktibar mengenai perkara itu.

Baginda mahu pembuat dasar kerajaan memahami dengan jelas Perlembagaan Persekutuan supaya kepentingan kaum-kaum lain di negara ini terjamin dan terus menikmati hak mereka sebagai warganegara.:

Titah baginda, keamanan yang kecapi pada masa ini tidak datang bergolek kerana ia dicapai hasil permuafakatan, toleransi dan pengorbanan pemimpin terdahulu.

“Mereka duduk semeja berbincang bagi menuntut kemerdekaan. Perbincangan ini mewujudkan peruntukan Perlembagaan yang menjamin kedudukan Raja-Raja Melayu, agama Islam dan Hak Istimewa orang Melayu serta Bumiputera Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain yang dikenali sebagai kontrak sosial.

“Kontrak sosial ini merupak:an suatu pengorbanan besar orang Melayu kepada kaum-kaum lain. Oleh itu tidak wajar kontrak ini dipertikai, disemak semul:a atau diubah kerana ia adalah asas pembentukan Malaysia,” titah baginda.

Baginda kesal kerana akhir-akhir ini ada pihak berani mempertikaikan peruntukan tersebut sehingga menampakkan tanda keharmonian yang wujud sejak Kemerdekaan Negara 52 tahun lalu mula terjejas.

“Kenyataan berani mereka yang menyentuh Hak-hak Keistimewaan menimbulkan kemarahan pemimpin dan bangsa Melayu.

“Situasi ini jika tidak dibendung, boleh membawa kepada ketegangan kaum di negara kita. Beta berharap rakyat dan anggota kerajaan mempunyai pengetahuan mendalam mengenai Perlembagaan Persekutuan dan ianya perlu difahami,” titah baginda.

Pembuat dasar kerajaan juga diingatkan oleh baginda supaya memahami peruntukan undang-undang agar dasar yang dibuat tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan, supaya kepentingan semua kaum terus terpelihara.

RM200,000 pulih tanah terbiar -BALING

⊆ 10:45 AM by junuih | ˜ 0 comments »

CREDIT 2 SINAR HARIAN
19 OGOS 2009

KAMPUNG SADEK - Penduduk di kawasan luar bandar diingatkan supaya memajukan tanah terbiar dengan tanaman yang menguntungkan ke arah meningkatkan ekonomi keluarga.

Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Abd Jabar Che Nai berkata, penduduk luar bandar perlu mengusahakan tanah terbiar secara berkelompok supaya bantuan dapat disalurkan dengan mudah.

Menurutnya, tanah yang terbiar perlu dimajukan semula dan menggerakkan ekonomi secara berterusan kerana agensi yang terbabit dengan pertanian sentiasa membantu memajukan mereka secara elektif.

“Saya minta petani bersatu hati dan bergabung tenaga untuk memajukan tanah terbiar secara berkelompok kerana lebih mudah kerajaan menyalurkan bantuan itu dan mengawasi setiap projek itu secara tersusun dan terjadual.

“Dengan adanya semangat kerjasama sudah tentu setiap projek yang dijalankan itu mendapat hasil menguntungkan,” katanya pada majlis ramah mesra dengan penduduk serta Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) kawasan Kupang, semalam.

Beliau berkata, kerajaan mempe�runtukkan perbelanjaan yang banyak untuk memajukan tanah yang terbiar di negeri ini supaya petani dapat merebut peluang yang disediakan kerajaan untuk menjalankan projek itu secara berkelompok.

“Setakat ini beberapa kawasan tanah yang terbiar telah dikenal pasti untuk dimajukan dengan pertanian kerana ia boleh mendatangkan pendapatan lumayan dan berkualiti,” katanya.

Dalam masa sama, beliau meminta masyarakat maju dan bergerak seiring dengan peredaran zaman supaya ekonomi keluarga dapat dipertingkatkan.

Beliau berkata, muafakat antara satu sama lain perlu ditanam dalam jiwa masyarakat itu sendiri dan elakkan daripada berpecah belah kerana hal remeh temeh.

“Jangan campur adukkan soal politik sehingga menggugat keharmonian di kawasan kampung kerana ia tidak membawa keuntungan mana-mana pihak sebaliknya kuatkan azam untuk berjaya dalam pelbagai bidang.

“Orang lain tidak akan me�ngubah diri kita melainkan kita sendiri yang mencorakkan masa depan kita sekeluarga,” katanya.

Menurutnya, kementeriannya telah menyalurkan peruntukan sebanyak RM200,000 untuk memulihkan tanah terbiar di Kampung Padang Dan dan Kampung Kuala Kuang, mukim Kupang untuk dimajukan dengan pertanian.

“Kita memperuntukkan bantuan berkenaan sebab banyak tanah terbiar di kawasan itu mempunyai potensi untuk dimajukan dengan pertanian moden ke arah mempertingkatkan ekonomi penduduk.

“Saya menyarankan golongan muda perlu merebut peluang untuk berbakti kepada tanah dan mengusahakan dengan bersungguh-sungguh kerana bidang pertanian juga mampu menjana ekonomi yang meluas kepada mereka,” katanya.

Jabar berkata, kerajaan melalui kementerian pembangunan luar bandar dan wilayah giat bergerak untuk mengurangkan kadar kemiskinan tegar terutamanya bantuan rumah kepada penduduk yang masih daif.

“Kita akan membantu mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan dalam tempoh dua tahun ini supaya kehidupan mereka akan berubah,” katanya.

GPT tiada masalah pengeluaran gula

⊆ 10:43 AM by junuih | ˜ 0 comments »

Credit 2 SINAR HARIAN
19 OGOS 2009

KUALA NERANG - Di sebalik masalah kekurangan bekalan gula dalam pasaran, syarikat Kilang Gula Padang Terap Sdn Bhd (GPT) di sini tidak pernah mengurangkan pengeluaran yang mungkin menimbulkan tanggapan seolah-olah krisis tersebut berpunca daripada pihak pengeluar.

Pengurus Besar GPT, Mohd Fauzi Musa berkata, apa yang sebaliknya ialah pihaknya telah meningkatkan pengeluaran sebanyak 37 peratus daripada 57,100 tan gula bagi tempoh enam bulan pertama tahun lalu kepada 78,600 tan bagi tempoh yang sama tahun ini.

Menurutnya, masalah ini tidak pernah berlaku dalam tempoh dua tahun lalu dan krisis pada hari ini berlaku tanpa sebab yang praktikal.

“Ini yang menghairankan. Bagi pengeluaran yang kurang 21,500 tan tahun lalu, kita tidak pula menghadapi krisis bekalan gula sebaliknya apabila pengeluaran ditambah tahun ini, tiba-tiba berlaku masalah pula.

“Kenaikan pengelua�ran 37 peratus ini bukan sedikit kerana secara logiknya ia dapat menampung permintaan normal pengguna semasa,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Mohd Fauzi bagaimanapun enggan membuat sebarang spekulasi berhubung krisis itu, sama ada masalah berlaku di pihak pemborong, peruncit ataupun pengguna sendiri.

“Kami hanya menjalankan tanggungjawab kami sebagai pengeluar dengan mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan. Cuma secara peribadi, saya berasa hairan juga apabila masalah kekurangan bekalan boleh berlaku pada masa kami meningkatkan pengeluaran,” katanya.

Menurutnya, dalam situasi semasa, GPT mengeluarkan 48,000 tan gula mentah dan 11,000 tan gula putih mengikut kuota yang ditetapkan kerajaan.

Mohd Fauzi berkata, pihaknya sentiasa bekerjasama dengan agensi kerajaan terutama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dari semasa ke semasa bagi memastikan bekalan gula mencukupi bagi kemuda�han pengguna mendapat bekalan menjelang musim perayaan nanti.

Sementara itu, di Alor Setar, Bernama melaporkan tindakan peniaga makanan yang khuatir mengenai krisis bekalan gula pada bulan puasa ini menyebabkan kebanyakan mereka memborong gula secara berlebihan sehingga mengakibatkan bekalan gula mulai berkurangan di Kedah.

Pengarah Bahagian Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Kedah, Mohd Salleh Ma’amor berkata, penguat kuasa kementerian itu sedang memantau bekalan gula di Kedah dan mendapati bekalannya semakin berkurangan.

“Saya harap orang ramai jangan panik, kami dapati ramai peniaga makanan yang membeli gula dengan banyak untuk simpanan di bulan puasa dan perbuatan ini boleh mengakibatkan berlakunya kekurangan bekalan gula dalam negeri,” katanya kepada media selepas pelancaran Kempen Tanda Harga di Pasar Simpang Kuala di Alor Setar, semalam.

Mohd Salleh berkata, tindakan peniaga itu boleh menyebabkan pemborong gula mengambil kesempatan untuk mengurangkan bekalan dan kemudiannya menaikkan harga gula nanti walaupun ia barang kawalan

Pengkhianat Melayu perlu ditentang – Muhyiddin

⊆ 10:34 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 10 Ogos – Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak gentar walaupun menghadapi saman beratus juta ringgit malah akan menentang habis-habisan puak penderhaka bangsa Melayu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, urusan masa depan orang Melayu belum lagi selesai dan beliau tidak boleh menerima masa depan bangsanya dipertaruhkan semata-mata kerana nafsu serakah politik pihak tertentu.

Beliau menyifatkan bahaya kini berlegar-legar sebelum menimpa bangsa Melayu.

Sehubungan itu, beliau menyanggah keras sikap pihak berkenaan yang menjaja cerita di seluruh negara kononnya UMNO dan Barisan Nasional (BN) tidak lagi berminat membantu orang Melayu sebaliknya hanya mementingkan keperluan kaum lain.

“Seolah-olah kita berkompromi terlalu banyak (untuk kaum lain), ingatan tegas daripada saya bahawa, itu adalah tidak betul dan selagi UMNO dan BN mentadbir negara, ia tidak akan berlaku.

“Sekarang ini ada Melayu tidak mahu menolong Melayu tetapi mengkhianati Melayu,” katanya semasa berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) di sini hari ini.

Beliau menegaskan, kenyataannya mengenai kedudukan orang Melayu terbit daripada keikhlasan dalam dirinya dan bukan kenyataan bagi meraih simpati politik.

“Saya sudah menjadi Timbalan Perdana Menteri, saya sudah tidak ada apa lagi, tetapi saudara-saudara semua ini yang saya risau,” katanya.

Muhyiddin bakal berhadapan dengan tindakan saman berjumlah RM100 juta daripada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilabelnya sebagai pengkhianat Melayu.

Kenyataan Muhyiddin itu disokong beberapa individu termasuk bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Ezam Mohd. Nor yang menyatakan kesediaannya menjadi saksi utama dalam kes tersebut.

Sokongan terhadap kenyataan Muhyiddin itu juga kini bergema di seluruh negara.

Timbalan Perdana Menteri menambah, selepas pilihan raya umum tahun lalu, muncul juga orang Melayu yang sudah berjaya tetapi bersungguh-sungguh menuduh kerajaan yang ada kini sudah lupa tujuan kewujudannya.

Dalam konteks itu, beliau mempersoalkan apakah dalam tempoh 52 tahun kemerdekaan negara, UMNO tidak pernah menjaga kepentingan orang Melayu di negara ini.

Jika UMNO tidak berjasa kata beliau, bagaimana boleh wujud masyarakat Melayu yang berjaya dan hidup senang pada hari ini.

Beliau berkata, UMNO memberikan perhatian kepada orang Melayu di semua peringkat termasuk golongan usahawan dan sentiasa berusaha memastikan kelompok itu terselamat apabila ekonomi mula merudum.

Muhyiddin juga mahu rakyat berfikir apakah UMNO dan BN akan mencabuli Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang asalnya diwujudkan atas dasar persefahaman dan muafakat bersama.

“Takkan kita hendak mencabuli DEB, mencabuli kontrak sosial kita selama ini,” katanya.

Beliau berkata, pemikiran memburukkan kerajaan wujud daripada benih-benih kebencian yang ditanamkan pembangkang.

“Kalau ada pihak-pihak seperti ini, yang hendak meraih peluang menjadi Perdana Menteri selepas pilihan raya umum akan datang, dia hanya mahu memenuhi nafsu politik sendiri yang rakus,” katanya

Penghinaan DAP terhadap Islam sudah melampau

⊆ 10:34 AM by junuih | ˜ 0 comments »

DAP begitu celupar, bongkak dan biadap sekali bukan sahaja kepada umat Islam di negara ini tetapi juga di seluruh dunia.

Tidak cukup dengan tindakan seorang Exco DAP Negeri Selangor, Ronnie Liu yang campur tangan dan mempertikaikan kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) merampas minuman keras di Seksyen 8 Shah Alam dan tindakan Jeff Ooi mengaitkan syariah Islam sebagai eskstremis, seorang lagi pemimpin kanan DAP, Loke Siew Fook, Ketua Pemuda Kebangsaan Parti (DAPSY) yang juga Ahli Parlimen Rasah menggunakan perkataan lucah dan amat jijik sekali ke atas agama Islam.

Dalam pertikaian Siew Fook dengan pendakwah Islam Dr. Mohd. Ridhuan berkaitan soal anak luar nikah, beliau menulis dalam blognya http:sjsandteam.wordpress.com: "Has everything be reduced to your fucking religion."

Agama yang dimaksudkan itu ialah agama Islam. Saya tidak pasti berapa ramai umat Islam di negara ini termasuk pemimpin-pemimpin parti yang beragama Islam sedar akan kenyataan biadap dan bongkak Siew Fook ini.

Mengapa pemimpin-pemimpin DAP menjadikan agama Islam sebagai sasaran mereka? Adakah mereka bertujuan untuk berkonfrantasi dan mahu menguji tahap kesabaran umat Islam?

Apakah tujuan Siew Fook menyerang agama Islam begitu biadap sekali? Adakah beliau sengaja mahu membakar perasaan umat Islam di negara ini?

Adakah ini contoh tatasusila seorang Yang Berhormat dan kalau inilah sikap pemimpin-pemimpin DAP, tidak hairan kalau mereka menjadikan persidangan Parlimen sebagai gelanggang sarkis.

Kebongkakan pemimpin-pemimpin DAP telah sampai ke tahap bahawa mereka tidak boleh menerima perbezaan pendapat. Pihak yang tidak senada dengan mereka dimusuhi dan diserang dengan tuduhan liar menggunakan bahasa yang tidak mencerminkan kesopanan dan kesusilaan adat timur.

DAP, khususnya pemimpin-pemimpin kanan mereka Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng hendaklah meminta maaf secara terbuka kepada umat Islam di negara ini dan menarik balik serangan mereka ke atas syariah Islam.

Jika mereka gagal, Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hendaklah mengambil tindakan undang-undang ke atas kebiadapan Siew Fook yang menyerang agama Islam di dalam blognya.

Jangan sekadar memberi amaran sahaja. Bukan Islam perlu menunjukkan sikap bertoleransi sebagai mana sikap toleransi umat Islam kepada bukan Islam.

Bangunlah umat Islam tanpa mengira perbezaan politik, keturunan dan kaum untuk menggemblengkan tenaga membantah kebiadapan DAP terhadap syariah Islam.

Ingat salah satu wasiat Raja Melayu: "Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan." Pertahankanlah kesucian syariah Islam.

7 wasiat Raja Melayu

⊆ 10:32 AM by junuih | ˜ 0 comments »

7 wasiat raja Melayu

Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah hari ini mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat raja-raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya.

Wasiat yang disampaikan semasa raja-raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 itu ialah:

Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta milik kamu, kami tubuhkan Rejiman Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan raja-raja Melayu memerintah negara ini.
Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan.
Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu.
Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada raja-raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Kedah catat 32 kes positif H1N1

⊆ 4:27 PM by junuih | ˜ 0 comments »

ALOR SETAR 9 Ogos - Sebanyak 32 kes positif influenza A (H1N1) dikesan di negeri ini setakat ini, kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Pembangunan Insan negeri, Dr. Ismail Salleh.

Beliau berkata, semua yang dikesan positif wabak berkenaan itu merupakan warga tempatan.

Katanya, daripada jumlah itu, dua mangsa masing-masing berumur 25 tahun dan 56 tahun masih menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.

"Mangsa yang berusia 25 tahun merupakan seorang ibu mengandung dan dia dimasukkan ke hospital pada 6 Ogos lalu. Keadaannya dilaporkan stabil.

"Seorang lagi mangsa pula dimasukkan ke HSB pada 5 Ogos. Setakat ini tiada kematian yang dicatatkan akibat H1N1 di negeri ini," katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Ke-12 di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan lisan Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah (BN-Bakar Bata) yang mahu mengetahui mengenai perkembangan wabak H1N1 di negeri ini.

Ismail juga memberitahu, sehingga semalam, 42 pusat pengajian termasuk sekolah dan institusi pengajian tinggi di negeri ini telah dikesan berlaku penularan kluster wabak berkenaan.

Katanya, jumlah orang ramai yang datang ke hospital kerajaan untuk membuat pemeriksaan atau mendapatkan rawatan juga meningkat hampir sekali ganda dipercayai kerana panik dengan penularannya.

Tambah beliau, sebagai langkah penerangan khususnya bagi mengelakkan orang ramai panik, kerajaan negeri sedang mengambil beberapa langkah termasuk mengadakan kerjasama dengan Kedah.fm untuk hebahan maklumat.

"Kita juga mengadakan solat hajat selain menyediakan teks khutbah solat Jumaat bagi memberi kesedaran kepada orang ramai antaranya mengenai langkah pencegahan wabak ini," katanya.

Menang biar bergaya - Najib

⊆ 4:20 PM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu Barisan Nasional (BN) menang dengan bergaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang dan bukannya menang dengan keputusan yang dibaratkan sebagai 'sipi - sipi' sahaja.

Sehubungan itu, beliau yang juga Presiden UMNO dan Pengerusi BN berharap setiap jentera parti di seluruh negara dapat bekerja sebagai satu pasukan dan satu keluarga dengan memberi khidmat terbaik kepada rakyat.

''Tiang seri kepada kejayaan negara adalah kekuatan dan kestabilan politik, kalau orang lihat kita lemah tak ada orang nak hormat kita.

''Kalau Presiden UMNO dan Pengerusi BN tak ada sokongan rakyat, orang tak akan hormat tapi sebaliknya jika kita ada kekuatan, insya-Allah imej negara Malaysia kita akan lebih menyerlah di persada antarabangsa,'' katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Ampang dekat sini hari ini.

Hadir sama Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo dan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Mohd. Satim Diman.

Dalam ucapannya itu juga, Najib mengingatkan para perwakilan tentang sejarah BN yang mampu bangkit kembali pada pilihan raya umum 1974 selepas mengalami kekalahan teruk pada penggal sebelumnya.

Katanya, kebangkitan itu kerana perubahan yang dilakukan baik dari segi politik, sosial mahu pun ekonomi hingga akhirnya membawa kemenangan besar kepada BN pada tahun 1974.

Justeru menurutnya, apabila berlaku tsunami politik pada pilihan raya lalu maka mahu atau tidak, perubahan perlu dilakukan dan inilah yang diusahakannya di peringkat nasional dengan memperkenalkan gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

''Kita memang boleh membuat perubahan dengan ada dua perspektif dalam masa pilihan raya iaitu satu perspektif nasional dan satu lagi perspektif tempatan.

''Jika kedua-dua ini menjurus kepada positif maka kita menang besar tetapi kalau kedua-dua ini menjurus sebaliknya, kita akan hadapi tsunami politik,'' katanya.

Sementara itu, Najib berkata, pemilihan calon pada pilihan raya umum akan datang bukan lagi melihat kepada hierarki kepimpinan di peringkat bahagian sebaliknya mereka yang terbaik sahaja yang akan dipilih.

Katanya, oleh itu jawatan Ketua Bahagian belum menjamin yang seseorang itu akan menjadi calon BN kerana yang akan dipilih adalah mereka yang diterima dengan baik oleh rakyat.

''Pertimbangan kita adalah pada rakyat sebab itu bab kedua ialah Rakyat Didahulukan. Jangan kita bagi kepada orang pandai melobi, ikut ke hulu ke hilir mana kita pergi.

''Perdana Menteri balik pukul 2 pagi pun dia tunggu terpacak di lapangan terbang. Orang macam ini, selalu kita tengok muka dia tapi jangan kita terpengaruh.

''Mungkin dia bukan terbaik, mungkin ada orang lagi yang tak melobi macam dia, lebih baik daripada dia jadi calon, silap bagi saya kalau pilih orang tu, saya kena pilih orang yang paling diterima di peringkat kawasan yang berkenaan,'' jelasnya.

H1N1: Lapan lagi mati (10 ogos 2009)

⊆ 4:11 PM by junuih | ˜ 0 comments »

credit to utusan malaysia

JUMLAH korban akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan semalam.

Ia menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 26 kes sehingga kini.


Jadual peperiksaan utama yang bakal diduduki pelajar hujung tahun ini kekal.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Pelajaran yang diketuainya mempunyai pelan kontigensi untuk menangani perkara itu sekiranya jangkitan H1N1 tidak terbendung.


Semua masjid di seluruh negara digesa mengadakan solat hajat selepas solat Jumaat akan datang bagi memohon negara diselamatkan daripada penularan wabak influenza A(H1N1).

KOTA KINABALU 9 Ogos – Jumlah korban akibat selesema babi atau Influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan hari ini.

Ia menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 26 kes sehingga kini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong lai berkata, tujuh kematian yang direkodkan berkenaan dilaporkan daripada golongan berisiko tinggi yang mempunyai penyakit lain.

Selain itu katanya, kes terbaru itu menyaksikan kes kematian pertama di Sabah melibatkan seorang lelaki warga emas dan seorang wanita.

“Satu kematian direkodkan pada 3 Ogos lalu, dua pada 5 Ogos, empat pada 6 Ogos dan satu kematian direkodkan semalam,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis penamaan semula Hospital Likas kepada Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Kesihatan Sabah, Dr. Marzukhi Md. Isa dan Pengarah Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah, Dr. Razak Tambi.

Menurut Tiong Lai, kes kematian di Sabah turut membabitkan seorang wanita berusia 24 tahun yang mengalami masalah obesiti.

Katanya, mangsa dimasukkan ke Hospital Ranau pada 1 Ogos lalu kerana mengalami demam dan batuk selama empat hari, sebelum dihantar ke Hospital Queen Elizabeth (HQE) pada 5 Ogos dan meninggal dunia pada hari yang sama.

Beliau memberitahu, mangsa yang mengalami jangkitan paru-paru dan kegagalan jantung hanya disahkan menghidap wabak H1N1 pada 7 Ogos lalu.

“Kes kematian lain di Sabah adalah melibatkan lelaki berusia 74 tahun yang menghidapi penyakit jantung kronik yang dimasukkan ke HQE pada 3 Ogos yang mempunyai sejarah kesukaran bernafas selama sebulan dan demam satu hari sebelum meninggal dunia pada 6 Ogos lalu,” katanya.

Tiong Lai berkata, pada masa ini seramai 62 mangsa H1N1 sedang mendapatkan rawatan di hospital dan 13 lagi dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU),

Jelasnya, selain itu lima lagi pesakit yang disyaki menghidap H1N1 turut ditahan di ICU bagi menunggu keputusan ujian.

Sementara itu katanya, pada masa ini sebanyak 402 kes direkodkan di Sabah dengan tujuh mangsa masih ditahan di hospital termasuk seorang di ICU dan tujuh lagi kes ILI yang masih menunggu keputusan ujian.

Tambahnya, sehingga hari ini juga sebanyak 35 sekolah di Sabah ditutup akibat wabak itu

Empat langkah tambahan bendung penularan H1N1

⊆ 8:12 PM by junuih | ˜ 0 comments »

Empat langkah tambahan bendung penularan H1N1
PUTRAJAYA 4 Ogos – Kerajaan hari ini memutuskan empat langkah tambahan menangani wabak selesema babi atau influeza A (H1N1) yang sehingga kini telah mengorbankan sembilan nyawa.
Langkah-langkah tersebut adalah:
*Meningkatkan simpanan stok antivirus dari 10 kepada 20 peratus melibatkan kos sebanyak RM20 juta.
*Memberi rawatan antivirus serta merta kepada enam kategori pesakit yang berisiko dan mempunyai simptom selesema babi.
Enam kategori pesakit itu adalah:

*Wanita mengandung
*Obesiti
*Penghidap asma
*Pesakit paru-paru kronik
*Pesakit diabetes
*Pesakit yang mempunyai
imuniti rendah

*Melaksanakan saringan suhu badan ke atas semua pelajar sebelum kelas bermula. Semua guru kelas akan dibekalkan dengan alat penyukat suhu. Pelajar yang didapati kurang sihat akan diasing dan dinasihat berehat di rumah serta mematuhi nasihat kesihatan.

Menambah jumlah katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital-hospital terbabit sekiranya tidak mencukupi.
Langkah tambahan itu diputuskan Jawatankuasa Kebangsaan Antara Kementerian Mengenai Pandemik A (HINI) yang bermesyuarat di sini, hari ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kesemua pesakit yang berisiko dan mempunyai simptom HINI tidak perlu menjalani ujian pengesahan.
Katanya, rawatan antivirus akan diberi untuk kes-kes yang dikesan dalam tempoh 48 jam selepas menunjukkan tanda dijangkiti H1N1.
Beliau menjelaskan, keputusan itu dibuat berikutan jumlah kehadiran orang ramai yang mahu menjalani pemeriksaan H1N1 di hospital agak ramai.
“Semua kes yang mempunyai simptom jangkitan influenza dan mempunyai faktor risiko akan diberi rawatan antivirus serta-merta tanpa perlu membuat ujian pengesahan H1N1,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini, hari ini.
Muhyiddin memberitahu, sebanyak 14 kes baru H1N1 melibatkan jangkitan tempatan dan warga Malaysia dilaporkan hari ini di mana 13 daripadanya merupakan kejadian daripada tiga kluster baru serta satu kes terpencil.
Katanya, jumlah terkumpul kes H1N1 di negara ini adalah sebanyak 1,460 kes terdiri daripada 574 kes import dan 886 jangkitan tempatan dengan angka kematian masih lapan orang.
“Daripada jumlah itu, seramai 1,410 pesakit telah sembuh. Hanya 27 orang sedang menerima rawatan antivirus di hospital dengan 10 pesakit di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 23 pesakit lain menerima rawatan antivirus di rumah.
“Daripada 10 kes di ICU, tiga orang mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (1), wanita lepas bersalin (1) dan imuniti rendah (2),” ujarnya.
Timbalan Perdana Menteri menambah, berdasarkan situasi global, sehingga hari ini sebanyak 189,155 kes dengan 1,319 kematian dilaporkan membabitkan 168 negara dengan Pakistan melaporkan kes pertama.
Jelas beliau, statistik tersebut meningkat sebanyak 3,301 kes dengan 12 kematian berbanding hari sebelumnya.

DNA lelaki tidak dikenali pada pakaian Beng Hock

⊆ 11:05 AM by junuih | ˜ 0 comments »

SHAH ALAM – Mahkamah Majistret di sini diberitahu tentang kewujudan Asid Deoksiribonukleik (DNA) lelaki yang tidak diketahui pada bahagian luar belakang kot dan tali pinggang yang dipakai mendiang Teoh Beng Hock yang ditemui mati selepas 10 jam disoal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Perkara itu dinyatakan peguam Tan Hock Chuan yang dilantik 27 Julai lalu bagi mewakili kerajaan Malaysia dengan kebenaran Pendakwa Raya untuk membantu mahkamah mengendalikan prosiding inkues siasatan kematian Beng Hock yang didengar di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas semalam. “Laporan DNA yang diterima daripada sampel yang diambil daripada luar belakang kot mendiang menunjukkan keputusan dua individu lelaki. Satu daripadanya sepadan dengan spesimen darah mendiang dan satu lagi tidak diketahui. “Sampel daripada tali pinggang mendiang menjumpai DNA tiga lelaki. Satu daripadanya sepadan dengan mendiang manakala dua lagi tidak diketahui, tetapi salah satu DNA itu sepadan dengan DNA yang dijumpai di bahagian kot,” katanya. : Penemuan DNA itu juga, menurut Hock Chuan menyebabkan sampel DNA 102 orang diambil bagi tujuan mencari pemilik DNA itu, dan keputusan ujian untuk 90 orang telah diperoleh sementara Pegawai Penyiasat, Asisten Superintendan Ahmad Nazri Zainal memaklumkan dua orang enggan memberikan sampel bagi ujian DNA. Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili keluarga mendiang pula memohon Hock Chuan menjawab sekiranya hasil ujian 90 orang itu sepadan dengan DNA lelaki yang tidak diketahui itu. “Saya hanya mahu menjelaskan senario itu dan sama ada ia sepadan atau tidak, lebih baik dijelaskan ahli kimia,” jawab Hock Chuan. Prosiding semalam juga menyaksikan Hock Chuan membekalkan dokumen-dokumen berkaitan inkues, seperti laporan DNA, dua salinan laporan bedah siasat, laporan toksin, laporan forensik, dan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) kepada Gobind. Bagaimanapun , Gobind gagal dalam permohonannya untuk memperoleh kenyataan saksi, termasuk pegawai yang disoal siasat berikutan perkara itu dibantah Hock Chuan. Azmil Muntapha memutuskan akan membuat keputusan berhubung perkara itu pada prosiding akan datang, iaitu sebelum saksi dipanggil. Dokumen sama juga dibekalkan kepada peguam Malik Imtiaz Sarwar yang mewakili kerajaan Negeri Selangor dan wakil Majlis Peguam yang diketuai Hisyam Teh Poh Teik yang bertindak sebagai peguam pemerhati yang berkepen:tingan. : Status peguam pemerhati yang berkepentingan itu diperoleh selepas Azmil Muntapha membenarkan permohonan Gobind, Malik dan Hisyam Teh Poh Teik untuk dibenarkan mengambil bahagian dalam prosiding inkues yang tidak dibantah Hock Chuan. Sementara itu, Azmil Muntapha menangguhkan prosiding inkues kepada 5 Ogos depan bagi membolehkan pihak-pihak terlibat meneliti dokumen. “Bukan niat saya untuk melengah-lengahkan prosiding inkues, tetapi masa diperlukan untuk memastikan inkues ini dikendalikan dengan tertib dan diberi masa untuk membuat persediaan. “Inkues ini menjadi tumpuan negara dan semua orang mengikuti dan menjangkakan yang terbaik. Kita tidak boleh menerima panggilan telefon yang meminta datang ke inkues keesokan hari. Ini bukan jenaka,” katanya.

BN mampu tawan semula Kedah: Penganalisis politik

⊆ 11:01 AM by junuih | ˜ 0 comments »

Credit to: Sinar Harian
ALOR SETAR - Barisan Na:si:onal (BN) mampu menawan semula Kedah daripada pakatan pembangkang dengan syarat jenteranya menggandakan usaha sedia ada dan paling kritikal, merapatkan barisan sayap parti itu, kata seorang penganalisis politik. :Pensyarah Politik dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr Mustafa Ishak berkata, pergerakan Pemuda dan Puteri serta juga ahli veteran memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha memastikan kemenangan calon BN. “Harapan untuk BN di negeri ini masih ada, yang penting rapatkan barisan sayap, kerana kalau tidak kuat, susah untuk lakukan gerak kerja. “UMNO pula kena bangkit sebagai parti yang paling aktif untuk memberi motivasi kepada jentera dan memberi penjelasan kepada pengundi tentang apa bezanya BN dengan pakatan pembangkang,” katanya selepas memberi taklimat tertutup tentang Hala Tuju UMNO Kedah bagi Menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 di sini malam kelmarin. Mustafa berkata, sekiranya BN benar-benar ingin menarik generasi muda menyokongnya, satu usaha untuk memberi nafas baru dan membangkitkan semangat berjuang dalam kalangan Pemuda dan Puteri perlu dilakukan. Mustafa, yang juga Penasihat Strategik UMNO Kedah berkata, sudah ada perubahan dalam kepimpinan tertinggi BN, dan kini terpulang kepada jentera parti itu untuk berusaha mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap BN khususnya UMNO.

H1N1: Wanita 20 tahun kematian keempat

⊆ 10:59 AM by junuih | ˜ 0 comments »

Credit To: Sinar Harian
PUTRAJAYA – Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Ismail Merican menggesa orang ramai segera mendapatkan rawatan di hospital atau klinik berhampiran sekiranya mengalami penyakit demam berlarutan, batuk dan sakit dada. Ini berikutan kes kematian seorang wanita rakyat Malaysia berusia 20 tahun yang merupakan mangsa keempat meninggal dunia akibat Influenza A (H1N1) pagi semalam di Hospital Melaka.: Difahamkan mangsa gagal mendapatkan rawatan segera oleh pihak hospital. Menurutnya, wanita yang meninggal dunia itu telah mula demam, sakit tekak dan batuk sejak 16 Julai lalu, bagaimanapun dia hanya pergi mendapat rawatan selepas sakit selama 11 hari di Hospital Melaka pada 26 Julai.: Selepas pemeriksaan dibuat didapati wanita itu mempunyai simptom penyakit H1N1. “Saya berasa sangat sedih di atas berita kematian tersebut. Saya dimaklumkan ahli keluarga terbabit telah menasihatinya supaya pergi mendapatkan rawatan, tetapi wanita berkenaan merasakan penyakitnya itu adalah demam biasa,” katanya dalam sidang media selepas menghadiri mesyuarat jawatankuasa teknikal mengenai pandemik H1N1 semalam.: Dalam mesyuarat tersebut, terdapat beberapa perkara utama dibincangkan antaranya semua pengamal perubatan sama ada di hospital atau klinik termasuk swasta hendaklah mengambil berat terhadap pesakit yang mempunyai kes-kes pneumonia yang disebabkan virus H1N1. “H1N1 sangat mudah dijangkiti dan berisiko tinggi kepada individu mempunyai tubuh badan yang gemuk," kata

Tingkat peluang kerja kepada golongan wanita

⊆ 2:43 PM by junuih | ˜ 0 comments »

credit to Sinar Harian


CHARUK KIT - Pelbagai peluang kerja dan kursus akan ditingkatkan dalam kalangan ahli Pergerakan Wanita UMNO dan Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Sik bagi meningkatkan ekonomi keluarga masing-masing. Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Malaysia merangkap Ketua UMNO Bahagian Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, berkata, hasrat tersebut akan direalisasikan apabila siapnya sebuah kilang di daerah Baling kelak. Menurutnya, hubungan masyarakat Sik dan Baling sudah menjadi seperti adik-beradik, tambahan pula kedudukan kedua-dua daerah ini saling berjiran serta berada di kawasan luar bandar. “Saya sentiasa berusaha dan memikirkan kaedah terbaik untuk memastikan kedua-dua daerah ini akan mendapat manfaat bersama walaupun pada dasarnya keutamaan lebih diberikan kepada masyarakat Baling. “Melalui perancangan ini nanti, saya percaya lebih ramai golongan wanita dan puteri berpeluang mendapat pekerjaan bagi membina kehidupan lebih stabil serta terjamin,” katanya sewaktu merasmikan Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita dan Puteri UMNO Bahagian Sik. Beliau berkata, pihaknya juga merancang untuk mengadakan pelbagai kursus kemahiran kepada golongan seperti ibu tunggal, bagi membantu mereka berdikari mencari pendapatan untuk menanggung keluarga. “Saya juga berharap, Puteri UMNO Sik, sentiasa berusaha untuk meningkatkan keterampilan diri dan melengkapkan diri dengan asas agama yang kukuh, serta ilmu pengetahuan bermanfaat kepada diri serta masyarakat. “Aspek berkenaan amat penting bagi memperlihatkan kredibiliti mereka apabila berhadapan dengan masyarakat, terutamanya apabila ingin menarik lebih ramai ahli baru menyertai Pergerakan Puteri UMNO,” katanya. Sementara itu, Ketua Pergerakan Puteri UMNO Negeri Kedah merangkap Ketua Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Sik, Norashimah Md Nowar berkata, pihaknya telah mengatur pelbagai rancangan khususnya untuk Puteri UMNO Sik. “Kemungkinan pada bulan Oktober nanti, kami akan mengadakan jualan amal sempena Sambutan Hari Pengguna dan akan melelong barang-barang milik sendiri seperti pakaian, beg dan kasut untuk mengisi Tabung Puteri,” katanya.

‘1Malaysia’ beri hak semua rakyat

⊆ 2:41 PM by junuih | ˜ 0 comments »

DERGA - Konsep ‘ 1Malaysia’ yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak adalah satu pendekatan murni kerana ia tidak meminggirkan mana-mana lapisan masyarakat di negara ini. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Derga, Dr Cheah Soon Hai menyokong sepenuhnya konsep itu kerana melalui pendekatan itu, semua rakyat akan mendapat hak dan kebajikan yang sama rata tanpa ada sebarang ketidakadilan. Menurutnya, prinsip itu juga membuktikan kerajaan tidak akan meminggirkan mana-mana lapisan masyarakat tetapi lebih memberi perhatian kepada permasalahan rakyat sehingga ke peringkat akar umbi. “ Justeru selaku wakil rakyat, saya juga bertekad akan menjalankan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada saya untuk menjaga kebajikan rakyat di negeri ini terutama di kawasan Derga. “ Saya akan sentiasa memperjuangkan nasib rakyat dan akan menggunakan konsep ‘ 1Malaysia’ iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan dalam setiap tugas yang saya laksanakan supaya ia mendapat kejayaan yang sempurna dan terbaik demi memberikan kepuasan kepada rakyat,” katanya ketika berucap pada Majlis Pertemuan Bersama Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) kawasan DUN Derga. Beliau yang juga Pengerusi Parti Gerakan Negeri Kedah berkata, konsep itu juga merupakan satu perubahan dan pembaharuan yang cuba dibawa oleh Perdana Menteri demi memberikan yang terbaik kepada rakyat sekali gus memastikan rakyat hidup dalam keadaan yang bersatu padu dan harmoni. Menurutnya, konsep itu juga bukanlah semata-mata untuk kepentingan rakyat, malah rakyat juga perlu menghormati institusi beraja seperti yang tertakluk dalam Perlembagaan. “Jika rakyat menghormati kesemua prinsip Rukun Negara maka saya yakin, kita akan hidup dalam keadaan yang bersatu dan tidak akan berlaku sebarang perpecahan seperti yang berlaku di negara luar. “ Apa yang penting ialah jika kita bersatu, kita akan teguh tetapi jika kita bercerai, kita akan roboh.Itulah prinsip hidup yang saya pegang untuk menjalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin kepada rakyat. “ Justeru, bagi merealisasikan semua hasrat murni ini saya berjanji akan sentiasa turun padang dan mendekati rakyat dalam mengembalikan keyakinan rakyat kepada parti ini yang sentiasa prihatin kepada rakyat yang memerlukan bantuan dan pertolongan,” katanya.

Tumpuan cegah jenayah jalanan

⊆ 2:30 PM by junuih | ˜ 0 comments »

MENTERI kabinet mendengar ucapan Najib pada Majlis Perhimpunan Bersama Pegawai Perkhidmatan Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa (PICC) Putrajaya, semalam.
KAKITANGAN Jabatan Perkhidmatan Awam mendengar ucapan disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Majlis Perhimpunan Bersama Pegawai Perkhidmatan Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa (PICC) Putrajaya, semalam.




CREDIT TO:BERITA HARIAN

KDN sasar kurang 20 peratus 2010
PUTRAJAYA: Jenayah jalanan seperti ragut dan samun tanpa senjata api diberi tumpuan dalam usaha pencegahan kerana ia meninggalkan kesan trauma dan ketakutan berpanjangan kepada masyarakat, terutama mangsa serta ada kaitan dengan jenayah lain. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kerajaan berpendapat langkah pencegahan perlu diperkukuhkan kerana statistik menunjukkan kadar jenayah jalanan di Malaysia dari Januari hingga Jun lalu meningkat 9.58 peratus kepada 19,343 kes berbanding 17,652 kes pada tahun lalu.
"Angka ini amat membimbangkan tambahan pula sesetengah kes mengakibatkan kematian dan kecederaan parah kepada mangsa. Justeru, kita akan berusaha bersungguh-sungguh mengatasinya dan meletakkan sasaran mengurangkannya 20 peratus menjelang tahun 2010. "Kerajaan juga sedar ada banyak kes tidak dilaporkan oleh mangsa. Untuk itu, kementerian mengenal pasti kaedah terbaik dengan mengadakan tinjauan pendapat mengenai persepsi rakyat terhadap tahap keselamatan dan pengalaman mereka yang pernah menjadi mangsa," katanya semalam. Beliau berkata sebagai permulaan, KDN akan menilai semula fungsi dan tanggungjawab 570,890 anggota Rela untuk menjayakan semangat kesukarelaan membantu pihak berkuasa membanteras jenayah jalanan.
Selain itu, kerajaan memasang kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan sering berlaku kejadian iaitu masing-masing 300 di Kuala Lumpur dan Selangor serta Pulau Pinang dan Johor masing-masing 150 unit. Beliau memberi reaksi kepada pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengenai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di sini semalam yang antara lain membabitkan pengurangan jenayah jalanan sebanyak 20 peratus pada tahun 2010. Hishammuddin adalah menteri peneraju kepada NKRA pencegahan jenayah itu. Katanya, kerajaan sudah mengenal pasti lebih 50 kawasan yang sering berlaku jenayah jalanan, terutama di Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang dan Johor yang mencatatkan jumlah tinggi iaitu 72 peratus daripada keseluruhan jenayah jalanan tahun lalu. Sebagai langkah pencegahan, Hishammuddin berkata KDN akan menambah anggota polis meronda di kawasan sering berlaku jenayah itu di seluruh negara.

"Polis juga diarahkan melihat kembali pengagihan dan pembahagian tugas mengikut waktu bagi memberi lebih tumpuan kepada tugas hakiki seperti rondaan. Lebih 30 peratus masa anggota polis sekarang digunakan untuk kerja lain seperti pentadbiran dan perkeranian. "Polis juga perlu meningkatkan kerjasama dengan pasukan keselamatan lain termasuk Rela, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis bantuan, badan beruniform di institusi pendidikan tinggi dan Rukun Tetangga bagi membanteras kegiatan jenayah jalanan secara bersepadu," katanya.

Perangi kongsi gelap

⊆ 3:59 PM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 26 Julai - Pelbagai pihak menggesa agar operasi besar-besaran dijalankan untuk menggempur dan melumpuhkan kegiatan kongsi gelap yang semakin berleluasa di negara ini khususnya di Lembah Klang.
Mereka mahu ia diperangi habis-habisan setelah banyak kes kebelakangan ini menunjukkan seolah-olah ia dilindungi termasuk oleh 'orang politik' sehingga tidak takut mencabar undang-undang.
Mereka yakin pihak polis mampu melakukannya berdasarkan kejayaan membongkar dan menghapuskan 15 kumpulan gengster yang bergiat aktif di Sarawak termasuk dua yang mempunyai rangkaian dengan penjenayah antarabangsa dikenali sebagai Kumpulan Wah Kee dan Ang Beng Hui pada 2007.
Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, kegiatan kongsi gelap yang melindungi pusat-pusat hiburan, perjudian dan pelacuran memang sudah lama wujud di negara ini.
"Sampai bila kita mahu perkara ini berterusan dan akhirnya yang menerima kesan adalah anak-anak kita sendiri.
"Jadi kita menggesa kerajaan ambil langkah lebih tegas untuk membanteras jenayah ini," katanya kepada Utusan Malaysia.
Beliau diminta mengulas kebimbangan banyak pihak mengenai kumpulan kongsi gelap yang dilihat melindungi kegiatan jenayah seperti perjudian, ugutan, ah long, pengedaran dadah, maksiat dan pelacuran.
Ibrahim berkata, masyarakat juga perlu melancarkan perang secara besar-besaran dengan cara membantu pihak berkuasa memberi maklumat mengenai perbuatan yang menjurus kepada jenayah tersebut.
"Mereka yang terlibat dalam kegiatan kongsi gelap boleh dianggap sebagai pengancam keselamatan masyarakat dan negara. Kerajaan tidak boleh berdiam lagi," katanya.
Dalam pada itu, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, sudah tiba masanya kerajaan bertindak secara besar-besaran untuk membanteras kegiatan jenayah itu.
"Wujudkan budaya antijenayah dalam masyarakat. Sebagai langkah permulaan, ahli masyarakat boleh menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa seperti polis untuk memerangi jenayah.
"Jika ini dapat dibuat bermakna masyarakat sudah bersedia untuk bersama-sama membantu kerajaan melawan jenayah itu. Ini satu pendekatan yang berkesan untuk menghapuskannya," katanya.
Menurutnya, walaupun diakui jenayah itu agak sukar dibendung dan bukanlah satu isu baru tetapi usaha boleh dimulakan dari sekarang untuk menghapuskannya.
Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Shafie Bakri pula bimbang jika kegiatan itu dibiar berterusan, ia akan menggalakkan budaya tidak sihat dalam masyarakat apatah lagi generasi muda.
Beliau menarik perhatian kepada kegiatan gangsterisme atau samseng yang mula menular dalam kalangan pelajar sekolah.
"Kegiatan mereka ini (di sekolah) masih dalam keadaan terkawal. Namun kita bimbang fenomena ini akan berubah jika penglibatan generasi muda dalam kumpulan ini tidak dibendung," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.
Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohamad turut menggesa agar tindakan segera diambil kerana kegiatan kongsi gelap boleh memberi kesan amat buruk terhadap masyarakat terutama golongan muda.
"Kerajaan perlu agresif dan proaktif untuk menghapuskan kegiatan ini kerana ia akan menghancurkan masyarakat secara perlahan-lahan.
"Sindiket kongsi gelap membawa bermacam-macam penyakit sosial kerana mereka melakukan banyak kegiatan yang menyalahi undang-undang," katanya.
Tegas beliau, perlu ada tindakan bersepadu di antara kerajaan dan masyarakat kerana usaha memerangi kegiatan tersebut tidak akan berhasil sekiranya hanya satu pihak yang berusaha.
Ibrahim berkata, masyarakat juga perlu melancarkan perang secara besar-besaran dengan cara membantu pihak berkuasa memberi maklumat mengenai perbuatan yang menjurus kepada jenayah tersebut.
“Mereka yang terlibat dalam kegiatan kongsi gelap boleh dianggap sebagai pengancam keselamatan masyarakat dan negara. Kerajaan tidak boleh berdiam lagi,” katanya.
Dalam pada itu, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, sudah tiba masanya kerajaan bertindak secara besar-besaran untuk membanteras kegiatan jenayah itu.
“Wujudkan budaya antijenayah dalam masyarakat. Sebagai langkah permulaan, ahli masyarakat boleh menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa seperti polis untuk memerangi jenayah.
“Jika ini dapat dibuat bermakna masyarakat sudah bersedia untuk bersama-sama membantu kerajaan melawan jenayah itu. Ini satu pendekatan yang berkesan untuk menghapuskannya,” katanya.
Menurutnya, walaupun diakui jenayah itu agak sukar dibendung dan bukanlah satu isu baru tetapi usaha boleh dimulakan dari sekarang untuk menghapuskannya.
Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Shafie Bakri pula bimbang jika kegiatan itu dibiar berterusan, ia akan menggalakkan budaya tidak sihat dalam masyarakat apatah lagi generasi muda.
Beliau menarik perhatian kepada kegiatan gangsterisme atau samseng yang mula menular dalam kalangan pelajar sekolah.
“Kegiatan mereka ini (di sekolah) masih dalam keadaan terkawal. Namun kita bimbang fenomena ini akan berubah jika penglibatan generasi muda dalam kumpulan ini tidak dibendung,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.
Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohamad turut menggesa agar tindakan segera diambil kerana kegiatan kongsi gelap boleh memberi kesan amat buruk terhadap masyarakat terutama golongan muda.
“Kerajaan perlu agresif dan proaktif untuk menghapuskan kegiatan ini kerana ia akan menghancurkan masyarakat secara perlahan-lahan.
“Sindiket kongsi gelap membawa bermacam-macam penyakit sosial kerana mereka melakukan banyak kegiatan yang menyalahi undang-undang,” katanya.
Tegas beliau, perlu ada tindakan bersepadu di antara kerajaan dan masyarakat kerana usaha memerangi kegiatan tersebut tidak akan berhasil sekiranya hanya satu pihak yang berusaha.

Anakonda di Sri Langka (15Meter)

⊆ 12:35 PM by junuih | ˜ 0 comments »











English can be a very hard language...

⊆ 12:30 PM by junuih | ˜ 0 comments »


PM perinci 6 KRA negara

⊆ 12:26 PM by junuih | ˜ 0 comments »

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak pagi ini memperincikan enam Bidang Keberhasilan Utama (KRA) negara yang akan menjadi keutamaan kerajaan bagi tempoh beberapa tahun akan datang. Enam KRA itu ialah:

# mengurangkan kadar jenayah
# memerangi rasuah
# meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan
#meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah
# memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman, dan
# menambah baik pengangkutan awam dalam jangka masa sed

'Belia kena faham misi negara'

⊆ 12:23 PM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR: Semua pihak perlu berusaha untuk membangunkan minda belia negara ini menerusi cetusan fikiran dan perkembangan idea berterusan bagi membolehkan mereka berbangga menjadi warga Malaysia yang bersatu padu. Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, berkata pelbagai usaha perlu dilakukan terutama dalam aspek pendidikan dan melihat semula sejarah serta warisan bangsa negara ini bagi merealisasikan matlamat itu. "Pendekatan utama melalui perpaduan negara berdasarkan kepada penerimaan dan perbezaan perlu dilihat sebagai aset, bukan liabiliti.
"Bagi menerima perbezaan dalam masyarakat, kita perlu mendidik anak-anak kepentingan sejarah dan warisan daripada bangsa kita yang boleh kita banggakan ini," katanya pada Majlis Perasmian Program Anak-Anak Pusat Sri Murugan: Benih Untuk Masa Depan, di Universiti Malaysia (UM), semalam. Hadir sama, Pengarah Pusat Sri Murugan, Datuk Dr M Thambirajah. Rosmah berkata, pendidikan pada semua peringkat perlu dilakukan secara menyeluruh dan pada masa sama jujur memahami proses sedia ada serta sikap saling menghormati dalam masyarakat sejak kemerdekaan. "Pelbagai idea daripada pemimpin negara perlu disampaikan dengan jelas kepada anak kita.
"Di Amerika misalnya, 230 tahun selepas kemerdekaannya, banyak pameran, bicara, forum, pertunjukan, siri televisyen dan laman web dilakukan untuk terus mengingatkan anak-anak mengenai kepercayaan dan matlamat negara," katanya.

Saranan baik untuk perpaduan

⊆ 12:21 PM by junuih | ˜ 0 comments »

Kerjasama Umno-Pas diharap perkukuh keharmonian rakyat semua kaumKUALA LUMPUR: Rakyat pelbagai kaum berharap saranan kerjasama Umno-Pas di Kelantan akan menjadi pembuka tirai kepada politik perpaduan demi kemakmuran negara dan meneruskan agenda pembangunan serta memajukan rakyat. Mereka berpendapat walaupun berbeza ideologi politik, Umno dan Pas yang menjadi tunjang utama politik Melayu serta tonggak kestabilan rakyat pelbagai kaum boleh bekerjasama untuk kepentingan rakyat secara keseluruhan.
Pekerja swasta, Fadzreen Ramli, 22, berkata kesediaan Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat untuk melupakan sengketa juga selaras dengan kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang memperjuangkan konsep perpaduan. "Ia keputusan bijak yang perlu dilaksanakan bagi memastikan pentadbiran negara lebih mantap," katanya. Pandangan itu dikongsi oleh Safrah Zulkafli, pelajar berusia 20 tahun yang berpendapat ia langkah yang ditunggu-tunggu oleh rakyat bagi membolehkan negara ditadbir secara lebih adil dan saksama.
Beliau berkata, saranan melupakan sengketa antara Pas dan Barisan Nasional (BN) perlu mendapat sokongan kedua-dua penyokong parti bagi mewujudkan suasana politik yang lebih positif di negara ini. Pesara, Tengku Shahzan Tengku Sham, 70, yang menyokong saranan itu memuji kesediaan Mursyidul Am Pas mengetepikan sengketa demi kepentingan rakyat. "Ini adalah petanda seluruh negara dapat dimajukan tanpa mengira ideologi pemimpin dan parti masing-masing," katanya. Seorang lagi pekerja swasta, Anuar Shah Mohd Nor, 23, berharap kerjasama bukan hanya untuk jangka masa terdekat, malah dikekalkan demi kemakmuran negara.
Katanya, kedua-dua parti yang menjadi tunjang kaum Melayu dan Bumiputera perlu menjalin kerjasama bukan saja untuk kepentingan kaum yang diwakili, malah bekerjasama untuk memastikan semua kaum terbela. Pengusaha bengkel, Loo Lean Seng, 54, pula berkata, keputusan Nik Aziz melupakan sengketa akan membantu jalinan kerjasama yang lebih berkesan selaras konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri. "Ini juga dapat mengelakkan perpecahan yang berlaku antara kaum kerana fahaman politik berbeza," katanya. Pekerja swasta, K Ganesh, 25, berkata usaha itu sangat positif dan boleh membawa kepada pentadbiran yang berkesan untuk negara kerana kedua-dua pihak mempunyai pengalaman untuk mentadbir negara tetapi mereka perlu mengetepikan ideologi dan bekerja untuk rakyat.

Penanti: BN mungkin tak bertanding

⊆ 10:30 AM by junuih | ˜ 0 comments »


Apr 18, 09 2:49pm

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tidak menolak kemungkinan Barisan Nasional (BN) tidak akan menyertai pilihanraya kecil DUN Penanti, Pulau Pinang.

Pengerusi BN itu berkata BN perlu melihat terlebih dahulu sama ada pilihanraya kecil itu menguntungkan rakyat atau sebaliknya."Tak tahu lagi (sertai atau tidak) kita tengok dulu tapi saya tak ketepikan apa juga kemungkinan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis `Sambutan Meraikan Perdana Menteri' peringkat Parlimen Pekan hari ini sempena pelantikannya sebagai Perdana Menteri pada 3 April lepas, lapor Bernama.

Sehubungan itu, Najib yang juga presiden Umno berkata beliau akan mengadakan mesyuarat dengan Majlis Tertinggi (MT) Umno dan bertemu dengan presiden-presiden parti komponen BN bagi membincangkan perkara itu."Saya akan bawa perkara ini kepada mesyuarat MT akan datang, kalau tak sempat saya akan bawa kepada Biro Politik, dan juga bincang dengan presiden-presiden parti komponen BN," katanya.Pilihanraya kecil DUN Penanti bakal diadakan berikutan tindakan bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin daripada PKR mengosongkan kerusi DUN itu berkuatkuasa dua hari lepas.Najib berkata BN akan sepakat berhubung pilihanraya kecil itu."Sebab kita perlu buat kata sepakat, dalam hal ini jelas sekali ini satu mainan politik mereka (pembangkang), dengan tujuan mereka itu kita dapat mengesannya."Ini bukan sebab peruntukan Perlembagaan Negara, kalau disebabkan perlembagaan negara, kita tetap hormati," katanya.

Khamis lepas, Mohammad Fairus mengumumkan peletakan jawatan sebagai ADUN Penanti. Mohammad Fairus, 32, yang sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, berkata langkah beliau itu adalah bagi membersihkan namanya daripada segala tohmahan selain bagi membolehkan beliau melanjutkan pelajaran.

sumber:- kedahlanie

ADUN Penanti letak jawatan

⊆ 8:20 PM by junuih | ˜ 0 comments »





p/s:- laaaaa...budak lg uponye..patut la pun, umo sebayo ngan membo aku jaa...owang panggie dia ustaz azizan junior..heheh tinggai tak pakai spek ja lg..
Alamatnya habih doit lg la buat pilihanraya...awat asyik geng pembangkang ja yg letak jawatan...takkan tak tahan dugaaan kot...tue la main politik ni dugaan banyak sgt..aku ingat ustat aku cakap..manusia ni mudah tewas ngan 3 'ta' ...pertama harta...kedua takhta dan yang ketiga wanita...heeheheh..~!!! adiossssssssssssss.....

Kabinet Malaysia 2009

⊆ 3:06 PM by junuih | ˜ 0 comments »

Setelah proses peralihan kuasa berjalan dengan lancar, Datuk Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri Malaysia Ke-6 telah mengumumkan barisan kabinet Malaysia yang baru seperti berikut:

PERDANA MENTERI:
Datuk Seri Najib Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
1. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi)
2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen)
3. Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi)
4. Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam)

Timbalan-timbalan Menteri:
1. Datuk Liew Vui Keong
2. Datuk Dr Mashitah Ibrahim
3. Datuk S.K. Devamany
4. Ahmad Maslan
5. T.Murugiah

MENTERI KEWANGAN:
Datuk Seri Najib Razak

MENTERI KEWANGAN II:
Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah

Timbalan:
1. Datuk Chor Chee Heung
2. Datuk Dr Awang Adek Hussin

MENTERI PELAJARAN:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan:
1. Datuk Dr Wee Ka Siong
2. Dr Mohd Puad Zarkashi

MENTERI PENGANGKUTAN:
Datuk Ong Tee Keat

Timbalan:
1. Datuk Abdul Rahim Bakri
2. Datuk Robert Lau Hoi Chew

MENTERI PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI:
Tan Sri Bernard Dompok

Timbalan:
1. Datuk Hamzah Zainudin

MENTERI DALAM NEGERI:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Timbalan:
1. Datuk Wira Abu Seman Yusop
2. Jelaing anak Mersat

MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI, KESENIAN DAN KEBUDAYAAN:
Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim

Timbalan:
1. Datuk Joseph Salang Gandum
2. Senator Heng Seai Kie

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
Datuk Peter Chin Fah Kui

Timbalan:
Noriah Kasnon

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
Datuk Seri Shafie Apdal

Timbalan:
1. Datuk Hassan Malek
2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun

MENTERI PENGAJIAN TINGGI:
Datuk Seri Mohd Khaled Nordin

Timbalan:
1. Datuk Dr Hou Kok Chung
2. Datuk Saifuddin Abdullah

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
Datuk Mustapa Mohamed

Timbalan:
1. Datuk Mukhriz Mahathir
2. Datuk Jacob Dungau Sagan

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI:
Datuk Dr Maximus Ongkili

Timbalan:
Fadillah Yusof

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
Datuk Douglas Uggah Embas

Timbalan:
Tan Sri Joseph Kurup

MENTERI PELANCONGAN:
Datuk Ng Yen Yen

Timbalan:
Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
Datuk Noh Omar

Timbalan:
1. Datuk Johari Baharum
2. Datuk Rohani Abdul Karim

MENTERI PERTAHANAN:
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Timbalan:
Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

MENTERI KERJA RAYA:
Datuk Shaziman Abu Mansor

Timbalan:
Datuk Yong Khoon Seng

MENTERI KESIHATAN:
Datuk Liow Tiong Lai

Timbalan:
Datuk Rosnah Rashid Shirlin

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
Datuk Ahmad Shabery Cheek

Timbalan:
1. Datuk Razali Ibrahim
2. Wee Jeck Seng

MENTERI SUMBER MANUSIA:
Datuk Dr S.Subramaniam

Timbalan:
Datuk Maznah Mazlan

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA:
Datuk Ismail Sabri Yaakob

Timbalan:
Datuk Tan Lian Hoe

MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
Datuk Kong Cho Ha

Timbalan:
Datuk Lajim Ukin

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
Datuk Seri Sharizat Jalil

Timbalan:
Datin Paduka Chew Mei Fun

MENTERI LUAR:
Datuk Anifah Aman

Timbalan:
1. A.Kohilan Pillay
2. Datuk Lee Chee Leong

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin

Timbalan:
Datuk M.Saravanan

Sumber - Bernama

Fairus letak jawatan Adun Penanti

⊆ 2:27 PM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin hari ini mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti berkuat kuasa hari ini.

Beliau memberi alasan bagi menumpukan lebih perhatian kepada usahanya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat pasca siswazah serta untuk memberinya lebih masa bersama keluarga.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan di sini hari ini. - Bernama



p/s Pilihanraya pulakkkk...mmg beno la kata sowang kawan yang den jumpo...dio kato kalu keno musim pilihanraya...akan jadi pilihan rayo ajooo...sesapo yang raso akan terlibat ngan pilihan raya baik pergilah bersiap sedio...yang sakit badan lom abih..baik lah pi ngurut kaih...yang mano demam tak kebah laie...makan lah ubat bebanyak bio copek loga...ahakssss.....adiossssssss..

Jangan kelirukan perkataan Allah

⊆ 8:50 AM by junuih | ˜ 0 comments »

PUTRAJAYA 2 Feb. - Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menentang sebarang penerbitan bahan bacaan agama lain menggunakan perkataan Allah kerana ia boleh mengelirukan masyarakat majmuk di negara ini.
Setiausaha Agungnya, Dr. Mohd. Roslan Mohd. Noor berkata, menterjemahkan perkataan God kepada Allah bagi agama lain tidak sesuai dalam konteks Malaysia yang merujuk Allah sebagai Tuhan Yang Maha Esa.
Beliau menegaskan, PUM telah membuat ketetapan dalam mesyuarat ahli jawatankuasa tertingginya pada 24 Januari tahun lalu bahawa perkataan Allah tidak boleh digunakan oleh agama lain dalam sebarang penerbitan sama ada bahan edaran terhad, buletin atau kitab-kitab terjemahan.
''Setelah menimbangkan maslahah dalam konteks Malaysia, PUM mengambil pendirian bersetuju bahawa perkataan 'Allah' tidak wajar digunakan bagi agama lain selain daripada Islam.
''PUM juga tidak bersetuju bahan bacaan agama lain yang menggunakan perkataan Allah diedarkan kepada masyarakat umum, ini tidak sesuai dalam waqi' (suasana) Malaysia kerana ia boleh mengelirukan orang Islam dan juga bukan Islam '' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas amaran keras Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi kelmarin yang ditujukan kepada pemimpin tertentu bukan Islam yang terus menimbulkan isu menyentuh kesucian Islam di negara ini.
Sambil merujuk kepada isu akhbar mingguan Herald Catholic yang mencetuskan kemarahan masyarakat Islam kerana menggunakan perkataan Allah dalam edisi terbitan bahasa Melayunya, Ahmad Zahid menegaskan, perkara itu sepatutnya tidak timbul sekiranya semua pihak prihatin dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.
Pada 24 Januari lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok merayu Kementerian Dalam Negeri membenarkan Herald Catholic menggunakan tulisan Allah dalam edisi terbitan bahasa Melayu sehingga mahkamah membuat keputusan.
Mohd. Roslan seterusnya menyatakan secara khusus, perkataan Allah mempunyai partikel 'al' iaitu al-ilah yang dalam bahasa Inggeris, ia merujuk kepada The Only God.
''Justeru adakah orang bukan Islam mempunyai konsep yang sama? Sudah tentu tidak," katanya.
Dalam hal ini, katanya lagi, terdapat ayat al-Quran yang menyebut, ''bila ditanya kepada mereka (yakni bukan Islam) siapakah yang menjadikan langit dan bumi? Lantas mereka menjawab, Allah."
Jelas Mohd. Roslan, meskipun dalam ayat itu, orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah, ia adalah merujuk tentang Allah sebagai tuhan dalam konteks rububiyah (ketuhanan) dan bukannya uluhiyah (keesaan Allah).
Selain itu, jelas beliau, penggunaan perkataan Allah turut disentuh oleh penulis, Marshall G. S. Hodgson dalam bukunya, The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization bahawa terma 'Allah' disebut oleh bukan Muslim yang berbahasa Inggeris adalah merujuk kepada Tuhan dalam Islam.
''Hodgson menyebut orang Islam menyembah Tuhan bernama Allah yang bukan sekadar Tuhan sebagai pencipta,'' katanya.

Berita baik untuk pencari kerja

⊆ 8:48 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 2 Feb. – Berita baik untuk pekerja yang diberhentikan atau bakal berhadapan dengan tindakan sedemikian.
Kerajaan akan mengadakan Hari Pemadanan Pekerjaan khusus kepada golongan berkenaan setiap dua minggu serentak di 15 pusat di seluruh negara.
Inisiatif anjuran Kementerian Sumber Manusia adalah langkah terbaru kerajaan menangani masalah pemberhentian pekerja yang semakin rancak kebelakangan ini.
Pada hari tersebut sesi temuduga antara pekerja dan majikan akan dijalankan.
Istimewanya program itu ialah proses untuk mendapatkan pekerjaan lebih mudah dan cepat.
Majikan akan memberi keputusan sama ada sesuatu permohonan itu berjaya atau sebaliknya pada hari yang sama.
Menurut Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam, langkah proaktif itu diambil bagi menangani kes pemberhentian pekerja.
Katanya, ini termasuk kira-kira 45,000 pekerja yang dijangka diberhentikan berikutan krisis ekonomi global.
‘‘Program itu akan dimulakan tidak lama lagi. Kementerian bekerjasama dengan pihak majikan yang menemuduga sendiri pekerja yang diperlukan dalam bidang-bidang berkaitan.
‘‘Hari Pemadanan Pekerjaan itu akan diadakan berterusan sehingga kita berpuas hati dengan jumlah yang mendapat pekerjaan berbanding yang telah diberhentikan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jangan 'bunuh' semangat politik barisan pelapis UMNO

⊆ 10:42 AM by junuih | ˜ 0 comments »

kredit to:Utusan Malaysia
CADANGAN berani daripada Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail semalam supaya sayap-sayap UMNO khasnya Puteri dan Putera dimansuhkan adalah satu kejutan.
Bagaimana tokoh veteran UMNO itu boleh memikirkan pendekatan tersebut jika parti itu benar-benar serius hendak menghapuskan gejala politik wang.
Kita memahami niat beliau melontarkan idea itu supaya UMNO dapat menyusun semula pertubuhan politik yang dianggotai lebih tiga juta ahli itu.
Pada fikiran Ahmad Rithauddeen, gejala politik wang di dalam parti boleh dibendung jika pemilihan parti dapat dikurangkan dengan memansuhkan sayap-sayap parti, terutamanya yang baru ditubuhkan.
Tetapi ahli-ahli UMNO dan rakyat yang mengundi parti ini sejak sekian lama sudah memerhati di mana punca sebenar berlaku politik wang. Ia bukan bertapak dalam politik Puteri atau Putera UMNO. Jadi kenapa dua sayap ini yang hendak dihukum.
Sejak Puteri UMNO ditubuhkan pada 2000 dan biro Putera UMNO dilahirkan di bawah sayap Pemuda pada 2005, ahli-ahli sayap ini dikerah sebagai jentera pilihan raya.
Pemimpin dan ahli UMNO usah mudah lupa kepada jasa dan sumbangan Puteri dan Putera kepada UMNO. Jangan ketika UMNO dihimpit masalah politik wang yang serius dan hilang pengaruh di kalangan rakyat terutama orang Melayu, dua sayap ini dijadikan tempat melonggokkan kelemahan dan kesalahan parti.
Tanpa angin yang menggoncangkan pokok, tiba-tiba kewujudan Putera dan Puteri dikatakan melemahkan UMNO.
Benarkah banyak pemilihan dalam sayap itu menyebabkan lebih banyak gejala terutama politik wang melanda parti. Dakwaan itu harus dibuktikan, bukan sekadar tuduhan.
Perasaan golongan muda dalam Putera dan Puteri perlu dijaga. Kesetiaan mereka menyertai UMNO tidak patut dipertikaikan, apatah lagi dengan tuduhan sedemikian.
Soal mereka patut memberi tumpuan kepada pelajaran berbanding politik kerana masih muda dan belum sesuai untuk berpolitik, tidak perlu timbul.
Apakah sekarang UMNO tidak memerlukan ahli-ahli pelapis daripada golongan muda? UMNO perlu berhati-hati dengan cadangan memansuhkan sayap Puteri dan Putera. Kerana kita bimbang satu hari nanti tiada lagi golongan muda ingin mendekati UMNO.
Sepatutnya UMNO belajar daripada Pilihan Raya Umum 1999 dan 2008. Trend pengundi muda pada dua pilihan raya itu lebih condong kepada parti pembangkang. Bayangkan jika 30 peratus daripada 3.2 juta ahli UMNO yang merupakan pengundi berdaftar itu dimansuhkan keahlian mereka?
Kita tentu boleh membayangkan masa depan UMNO pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.
Jadi, UMNO patut mendekati golongan itu dan memahami apa kehendak mereka. Bukan mengetepikan mereka atas perbuatan politik wang golongan lebih senior daripada mereka.
Sesungguhnya penglibatan remaja lelaki dan perempuan daripada usia muda akan memberi satu jaminan kepada pelapis UMNO yang kuat jiwa dan hati untuk masa depan agama, bangsa dan negara.
Politik wang yang menanah dalam UMNO perlu dibersihkan. Tetapi bukan dengan cara 'membunuh' semangat politik anak muda.

Ahli UMNO kini lebih matang

⊆ 10:41 AM by junuih | ˜ 0 comments »

KUALA LUMPUR 28 Jan. - Pertandingan bagi jawatan Timbalan dan Naib Presiden UMNO pada pemilihan parti Mac ini tidak akan menyebabkan perpecahan kerana ahli-ahli kini lebih matang.
Calon Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yakin ahli-ahli kini bijak memilih pemimpin dan tidak mudah terpengaruh dengan kempen yang tidak sihat.
"Saya tidak nampak perebutan jawatan dalam peringkat Naib Presiden akan menyebabkan wujudnya kem-kem atau corak perpecahan yang lain," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Ketua UMNO Bahagian Besut, Datuk Seri Idris Jusoh semalam yang mencadangkan supaya calon-calon Timbalan dan Naib Presiden UMNO berkompromi bagi mengelakkan pertandingan.
Pemilihan pimpinan parti Mac ini menyaksikan tiga calon bertanding bagi merebut jawatan Timbalan Presiden UMNO manakala sembilan lagi calon bersaing bagi tiga kerusi Naib Presiden UMNO.
Calon Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Shahidan Kassim pula berpendapat cadangan itu tidak sepatutnya ditimbulkan kerana ia sudah lama dipraktikkan dalam pemilihan parti sebelum ini.
Dalam pada itu, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang juga calon Naib Presiden menyerahkan perkara itu kepada budi bicara pucuk pimpinan parti.
"Bagi saya, adalah mustahil calon-calon yang bertanding berkompromi sesama mereka tetapi pucuk pimpinan boleh tentukan calon mana yang boleh berkompromi," tambahnya.
Di Seremban, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan ketika mengulas isu yang sama bersetuju kompromi boleh mengelakkan perpecahan dan kempen agresif.
Bagaimanapun, tegas beliau, secara realitinya kompromi tidak mungkin berlaku.
"Ukur baju di badan sendiri. Adakah kita benar-benar layak bertanding, jangan terikut-ikut apa orang kata sebaliknya buat keputusan berdasarkan kemampuan diri sendiri.
"Rasionalnya kalau ada calon rasa diri mereka tak layak, apa salahnya mereka undur dan berikan jawatan itu secara terhormat kepada calon yang lebih layak demi kepentingan parti dan negara," katanya.

Politik wang: Bubar sayap UMNO

⊆ 10:38 AM by junuih | ˜ 0 comments »


KUALA LUMPUR 28 Jan. – Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail mahu organisasi UMNO disusun semula iaitu dengan membubarkan kesemua sayap parti termasuk Putera UMNO.
Beliau yakin langkah itu mampu membanteras gejala politik wang yang kini berleluasa terutama pada musim pemilihan parti.
Sambil mengambil contoh sistem parti di England beliau berkata, kewujudan parti tanpa sayap boleh mengurangkan perebutan jawatan sekali gus menghalang lebih banyak politik wang daripada berlaku.
“Saya terfikir perlukah ada Puteri, perlukah ada Putera. Kewujudan mereka dalam UMNO bagi saya akan menyebabkan lebih banyak berlaku politik wang kerana merebut jawatan.
“Begitu juga dengan Pergerakan Wanita, ia juga perlu dipertimbangkan (dibubarkan). Di England, Parti Buruh dan Konservatif tidak ada sayap Wanita dan masing-masing berpeluang menjadi Perdana Menteri,” katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengumumkan keputusan Lembaga Disiplin UMNO di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.
Turut hadir Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Mohd. Hafarizam Harun.
Ahmad Rithauddeen berkata, perkara itu difikirkan sejak beberapa bulan lalu apabila beliau mendapati gejala politik wang di dalam UMNO masih berlaku walaupun terdapat usaha membanterasnya.
“Saya ada terdengar wujudnya amalan politik wang di dalam Pemuda dan Puteri tetapi tiada orang yang mahu tampil memberi keterangan. Inilah akibatnya jika terlalu banyak pemilihan,” katanya.
Begitu juga dengan isu kuota dalam pemilihan, katanya, sistem itu juga perlu dihapuskan kerana ia mendorong calon mengamalkan politik wang.
“Ini bukan cadangan khusus tetapi inilah perasaan saya sebenarnya. Terpulanglah kepada Majlis Tertinggi (MT) untuk menerimanya atau tidak,” katanya lagi.
Dalam perkembangan sama Ahmad Rithauddeen berkata, golongan muda tidak sesuai menyertai politik kerana usia pada masa itu sepatutnya ditumpukan kepada pelajaran.
“Tidak usah masuk politik awal sangat. Dalam usia seperti itu mereka harus memberi tumpuan kepada pelajaran. Bukan masa mereka untuk berpolitik.
“Kita amat bergantung kepada golongan ini. Sebagai pemimpin masa depan, mereka bertanggungjawab membawa negara pada tahap paling tinggi dan seterusnya mampu bersaing dengan negara-negara maju,” katanya.
Pada sidang akhbar tersebut beliau juga merayu semua ahli serta pemimpin UMNO supaya menjauhkan diri daripada politik wang demi survival dan kepentingan UMNO.
“Saya berharap ahli-ahli memikirkan perkara ini demi kepentingan UMNO. Selama ini UMNO bukan saja menjadi tiang Barisan Nasional (BN) malah negara.
“Lebih 50 tahun UMNO membawa kebaikan kepada negara. Seharusnya UMNO dibaiki dan diperkuatkan. Saya merayu kepada ahli jangan buat perkara seperti ini (politik wang),” ujarnya.

Hentikan isu perkauman

⊆ 10:34 AM by junuih | ˜ 0 comments »

PUTRAJAYA 28 Jan. - Semua pihak diingatkan supaya menghentikan perbuatan menjadikan kes-kes jenayah sebagai isu perkauman sebaliknya memberi peluang pihak berkuasa melengkapkan proses siasatan.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, kerajaan tidak pernah berkompromi dengan pelanggaran undang-undang termasuk salah laku pegawai polis.
"Kes jenayah tidak boleh dilihat dari sudut kaum, kalau nak tengok kes jenayah melibatkan kematian, kaum lain pun banyak tetapi apabila dikira emosi, ia boleh membangkitkan perasaan, ini berbahaya.
"Saya berasa cuak kalau semua pihak mula bermain dengan sentimen perkauman, ia akan bertukar kepada masalah lain... sebab itu dalam kes jenayah kita tak kira ia dilakukan oleh mana-mana kaum, biarlah ia disiasat mengikut prosedur jenayah," katanya.
Beliau bercakap pada pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini. Hadir sama Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner II Hasnan Hassan.
Syed Hamid mengulas kematian suspek kes samun kereta mewah, A. Kugan, 22, yang ditahan pada 15 Januari lalu di Balai Polis Taipan di Subang Jaya, Selangor.
Setakat ini, 11 anggota polis sedang disiasat atas dakwaan mencederakan tahanan berkenaan.
Sebelum ini, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata, bedah siasat mendapati kematian Kugan akibat paru-paru berair tetapi keluarga mendiang mendesak diadakan bedah siasat kedua kerana mendakwa kematiannya akibat kecederaan.
Peguam Negara kemudiannya mengeluarkan kenyataan yang kematian Kugan diklasifikasikan sebagai kes bunuh.
Mengulas lanjut kenyataannya sebelum ini bahawa dua Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk K. Devamany dan Senator T. Murugiah mungkin dikenakan tindakan undang-undang jika didapati terlibat dalam kejadian menyerbu dan menceroboh bilik mayat Hospital Serdang pada 20 Januari lalu, Syed Hamid menegaskan:
"Bilik mayat adalah kawasan larangan dan jika diperlukan waris untuk masuk, ia adalah untuk melakukan pengecaman bagi tujuan bedah siasat dengan melihat wajah dan tidak boleh melihat keseluruhan badan.
"Kita tidak boleh membuat sebarang kesimpulan hanya dengan melihat sesuatu objek, biarlah ia disiasat untuk mengetahui apakah sebabnya," kata beliau.
Malah, tegas Syed Hamid, sekiranya beliau sendiri bertindak mengganggu bahan bukti, dirinya juga boleh didakwa di mahkamah.
Katanya, semua pihak boleh mempertahankan keadilan dan hak bagi seseorang tetapi dalam masa yang sama mereka perlu menghormati undang-undang.
Dalam pada itu, beliau berkata, polis masih melakukan siasatan ke atas kegiatan kumpulan samun kereta mewah dengan tiga suspek telah berjaya ditahan termasuk mendiang Kugan.
"Bagaimanapun, seorang lagi suspek yang dipercayai ketua kumpulan masih bebas.
"Mengikut laporan polis terdapat 19 kes samun kereta dan samun orang dengan modus operandinya melanggar belakang kereta, selepas itu mereka gunakan parang," katanya.
Kata Syed Hamid, setakat ini polis sudah mempunyai banyak bukti tetapi belum boleh didedahkan kerana masih dalam siasatan.

White Coffee (Oldtown Kopitiam) Non-Halal

⊆ 12:00 AM by junuih | ˜ 0 comments »

Dilulus terbit pada Tuesday, December 23 @ 22:30:00 MYT oleh TokPenghulu
Maklumat

"

 Harap disebarkan maklumat kepada seluruh umat islam di Malaysia. Saya rasa ramai yang jahil seperti saya terpedaya dengan logo HALAL di pelbagai restoran di bumi Malaysia ini. Sila baca email yang saya terima di bawah:-

Kalau kita tidak berdakwah..kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,surah ke 7,ayat ke 164:



"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa".

ayat ini.pula .

"Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui."

(Al-Baqarah ayat 42)

"Makanan itu menjadi DARAH & DAGING yang kita usung setiap hari."



Tidak hairanlah apabila kita mudah terpedaya dalam hasutan syaitan & musuh islam. Lalai & malas dalam

mengerjakan perintah Allah sbn seterusnya tidak terdaya mencegah amar mak'aruf nahi mungkar. Apakan tidak, apabila darah yang mengalir & daging yang membesar kita sirami dengan makanan yang tidak diberkati seterusnya 'HARAM' untuk dimakan.

WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam 'WCOK' telah beroperasi bermula sekitar tahun 1999. Dimana diawal penubuhan status HALAL sebenarnya telah diragui lagi.

Beberapa produk yang harus diragui STATUS HALAL & dikenalpasti HARAMnya

ialah:-

-Nissin Noodles (Mee Segera Nissin Noodles) yang diimport dari Hong Kong (tertulis dipaket bungkusan)

-Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish & Nissin Noodles juga diragui status halalnya. Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam 1999 tiada dipasaran Malaysia yang menjual Daging Salai HALAL. Perkara ini anda boleh rujuk kepada para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti/ Jabatan Perhotelan @ F&B / Food & Beverages.

-Minyak yang digunakan didalam penyediaan menu 'Ipoh Ho Fun @ Ipoh Kuew Teaw Sup'. Minyak tersebut dihasilkan sendiri oleh WCOK dan tidak terdapat dipasaran. Hanya diberitahu ianya minyak udang. Tetapi adakah ianya benar & tiada campuran lain?

-Herbal Jelly adalah produk yang diimport daripada China. Diberitakan, antara isi kandungannya adalah kulit kura-kura. Khasiatnya dikatakan dapat memanaskan anggota dalaman badan (persoalannya - bolehkan UMAT ISLAM makan yang terhasil daripada KURA-KURA)

Apa yang membuatkan UMAT ISLAM diMalaysia TERPEDAYA dengan status HALALnya ialah salinan sijil HALAL yang dikeluarkan oleh JABATAN AGAMA ISLAM PERAK @ 'JAIPK' pada beberapa produknya dijaja dengan mengatakan JAIPK akan memberi STATUS HALAL pada semua produknya yang sehiingga kini (dari awal penubuhnnya-dekat 10tahun dah) masih lagi tidak diperoleh Sila layari laman Web WCOK. Hanya sijil halal bagi beberapa produk yang disahkan oleh JAIPK yang dijajanya. Berbagai anugerah telah diperolehi, namun STATUS HALAL BAGI RESTORENNYA masih lagi TIDAK BERJAYA DIPEROLEHI.

KENAPA & MENGAPA? Maka itulah umat islam dinegara ini terpedaya dengan helah apabila nama JAIPK digunakan.

Selain daripada penyalahgunaan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh JAIPK umat islam juga terpedaya dengan paparan pekerja islam yang diambil bekerja. Dimana dengan mengatakan yakni makanan yang dihidangkan adalah halal, maka pekerja-pekerja islam ini telah terpedaya untuk berkerja seterusnya menjadi penipuan yang tidak diketahui mengenai status halal makanan direstoren tersebut. Bagi pengunjung-pengunjung, apabila melihat Sijil HALAL yang dipaparkan (yang dikeluarkan oleh JAIPK bg sesetengah produk sahaja & bukan yang dikeluarkan oleh JAKIM yakni pengesahan makanan yang dihidangkan oleh restoren terbabit adalah HALAL semuanya) serta pekerja-pekerja islam (yang tidak mengetahui akan Status Non-HALAL yang dihidangkan.Siap pakai tudung lagi) maka dengan mudahnya mereka memasuki dan menjamahnya.

Seperti apa yang berlaku di KULIM, KEDAH bagi Kopitiam PAK'HAINAN (juga 'TIDAK HALAL'). Sungguh menyedihkan apabila pengurus restoren beragama Islam dan berbangsa Melayu tidak mengendahkan & mengetahui status HALAL bagi makanan yang dihidangkan. Papan tanda diluar restoren juga sungguh besar menunjukkan pekerja islamnya memakai tudung menghidangkan makanan.

Begitu juga yang berlaku di TESCO Seberang Jaya, Perai pula Kopitiam WHITE HOUSE (juga 'TIDAK HALAL') selain menghidangkan `noodles @ mee'

yang TIDAK HALAL dan beberapa menu lagi yang tidak diketahui Status HALAL HARAMnya, mereka juga dengan selamba & tampa rasa bersalah mengunakan LOGO HALAL JAKIM tampa kelulusan. Apabila ditanya, mereka menjawab produk mereka semuanya HALAL. Dan apa buktinya bagi Noodles @ Mee Import yang dihidangkan dan beberapa produk lain, tidak tahu jawapannnya.

Di TESCO Kajang pada tahun 2006, WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam telah menghidangkan `noodles @ Meenya' yang antara isi kandungannya terdapat 'LUNCHEON MEAT'. Aduan telah dibuat, namun tiada tindakan daripada pejabat Agama diambil bagi men`yamak' restoren terbabit.

Perkara ini telah disahkan oleh perkerja Islam White Coffee Oldtown Kopitiam (kini telah berhenti apabila mengetahui perkara ini) selain daripada pekerja pihak pengurusan berbangsa Cina (juga telah berhenti apabila menghadapi tekanan daripada pelanggan mengenai Status HALAL JAKIM).

Selain itu, walaupun WCOK telah membuka sehingga melebihi 100 cawangan dari tahun 1999-2008 diseluruh negara yakni dari utara hingga ke selatan namun STATUS HALALnya masih lagi tidak diperolehi. Dalam masa 10tahun, 100 cawangan telah berjaya dibuka dengan menghidangkan kepada UMAT ISLAM MALAYSIA makanan yang HARAM. Dan sungguh menyedihkan apabila pihak JAKIM selaku pihak Jabatan Agama yang bertanggungjawab di negara ini mengambil sikap berdiam diri. Adakah seseorang dijabatan ini telah disogok agar tiada isu dibangkitkan & tindakan diambil walaupun sebenarnya telah ada aduan yang dibuat. Apakah pihak di JAKIM hanya melihat kepentingan yang akan diperolehi dengan tindakan ini tetapi tidak PERHINTUNGAN di PADANG MASYAR nanti? Apakah perlu adanya aduan baru ada tindakan? Sedangkan pihak JAKIM telah melihat begitu ramai umat islam menjamah makanan di `WHITE COFFEE OLDTOWN KOPITIAM' yang 'TIADA STATUS HALAL' dan kini terbukti 'TIDAK HALAL' nya. Adakah tiada pemantauan dan tindakan bagi pihak yang `TIDAK MENDAPAT KEBENARAN/ KELULUSAN' JAIKIM menjugakan LOGO HALAL JAKIM?

Hanya beberapa Kopitiam sahaja yang prihatin & dilihat telah mendapat `PENGESAHAN SIJIL HALAL JAKIM' walaupun baru setahun jagung dibuka.

Seperti SWENZ KOPITIAM & KAPITAN KOPITIAM. Dimana melalui produk menunya didapati sememang tiada makanan yang diimport dari TAIWAN, HONG KONG & JEPUN yang kebanyakkannya tidak HALAL. Mengapa restoren ini boleh mendapat Status HALAL JAKIM & terdapat sesetengahnya TIADA HALAL JAKIM.

Jawapannya MUDAH, ini kerana sesetengah hidangan makanan yang dihidangkan di Rangkaian Kopitiam seperti:-

-WHITE COFFEE OLDTOWN Kopitiam,

-NEWTOWN Kopitiam

-WHITE HOUSE Kopitiam

-PAK HAINAN Kopitiam

-JOM BALI Kopitiam

adalah 'TIDAK HALAL'

Merujuk kepada isu yang dinyatakan, sebenarnya selain kita empunya diri yang akan dihisab kerana memberi makan kepada anggota tubuh dengan makanan yang di HARAMkan seharusnya Jabatan Agama mengambil tindakan segera didalam mewajibkan status HALAL & HARAM diperolehi bagi setiap kedai makan @ restoren yang beroperasi. Pihak JAKIM seharusnya menjalinkan kerjasama bersama Majlis Perbandaran yang memberi & mengeluarkan LESEN perniagaan agar MEWAJIBKAN bagi restoren & food court (mungkin tidak termasuk gerai) mempamirkan STICKER TIDAK HALAL. Bagi yang mengatakan restoren mereka adalah HALAL hendaklah mendapatkan sijil & pengesahan Status HALAL daripada JAKIM terlebih dahulu sebelum beroperasi. Ini bertujuan agar UMAT ISLAM dinegara ini tidak dihidangkan makanan yang TIDAK HALAL dengan PENIPUAN apabila hanya dengan menunjukkan sijil halal bagi beberapa produk sahaja dan mengunakan PEKERJA ISLAM yang terpedaya & Jahil.

Ini agar umat islam dinegara ini tidak terpedaya dengan Helah pengusaha yang asyik mengejar keuntungan dengan menyajikan makanan HARAM kepada umat islam dengan hanya mengatakan yakni tiada babi & minuman keras dihidangkan (NO PORK & LARD) tetapi sebenarnya ada.

Apakah Halal sesuatu makanan itu jika bukan babi yang dihidangkan.

Tetapi bagaimanakah jika terdapat isi kandungannya diragui status halal (yakni diperbuat daripada unsur babi itu sendiri). Selain itu, jika Nasi Lemak serta menu lain boleh disahkan status HALALnya, bagaimanakah dengan pinggan mangkuknya yang telah dibasuh sekali dengan pinggan mangkuk yang menghidangkan menu HARAM ini. tidakkah jatuh hukumnya HARAM jua.