Pengangguran makin meningkat...

Avago no plan shutdown as no more in house production, hiring freeze.

ASE shut down every fortnightly on Monday starting from Nov 3.

Fairchild planned ‘Mass Vacation’ for 9 days leave in FY08

INTEL – No increment 2008 review, VSS for those under perform and massive cut cost/travel 2009, no shutdown plan yet

Motorola, Penang- Still hiring+profit, suspect got government ‘look after’, Singapore cellphone plant cut 800 job and now waiting for sale.

Siltera, kulim – Propose close down this Malaysian 1st Fab company, loss RM4billion in 2008

Flextronics 4 days week for Month Nov and Dec.

AMD Penang announced VSS lay off 500 employees.

Spansion force to take leave (5 days in this quarter)

Jabil and Flextronics Penang planned shut down from Dec 24 to Jan 4, will be 5 days leave.

Agilent planned shut down from Dec 24 to Jan 4, will be 6 days leave.

Fairchild planned 'Mass Vacation' for 9 days leave in FY08

Sony shutdown 25 Dec till 6th Jan 09, take 2 days annual leave

Panasonic plan for buy Sanyo.

San Disk announced layoff 450 – 500 employees.

Motorola announced layoff 3000 employees.

Wah...banyak skang musim kena buang orang kot..bilo ekonomi tak stabil camni la..ramai pekerja yang kena buang..penganguran makin meningkat nak buat camna nak salah kerajaan skang pun tak leh gak..kerajaan cuba takat mana dia mampu kalu tak pun tak wat camna kemampuan takat tue ja..tapi yang rakyat nie kena pikir juga jangan terlampau bergantung kepada kerajaan..sebab semua orang tahu .. kerja tidak menjamin kan 'financial security'.. tak kira kerja pa pun sama ada sektor awam mahu pun swasta..sama saja..aku simpati juga dengan yg kena buang kerja..ya la anak bini nak makan pa ...nak kerja lain pun lanie susah gak...nak bukak meniaga pun kalu tadak pengalaman dan pengetahuan dalam bidang yg nak diceburi takut bungkuih..dengaq kata kerajaan ada buat pelbagai program yang katanya dapat membantu melalui pelbagai kementerian...nak dok tunggu pun tak leh gak..sebab kemelesetan ekonomi ni takut akan makan masa...cubalah tgk.. mana tau untung rezeki siapa yang tahu..

tapi bagi orang belum lagi dibuang kerja..bersedia mungkin kita orang yang seterusnya ..cuba la cari sumber lain yang boleh di jadikan sampingan..asalkan tidak menggangu tugas hakiki kita sebagai penjawat awam mahupun swasta..skang ni nak berbelanja pun kena bijak kalu tak merangkak gak la..tapi paling bagus kalu berbelanja ikut la cara yang di saran kan oleh Dr. Bill Quin..berbelanja cara pro-sumer...berbelanja yang mana kita dapat balik pulangannya dalam bentuk wang (bukan baki belian) yang mana akhirnya menjadi pendapatan kedua/sampingan....

0 Responses to Pengangguran makin meningkat...