Singapura pun ada kuota!




Kerajaan negeri Selangor kerap mendapat rungutan dari pemaju-pemaju perumahan tentang kuota kaum yang dikenakan ke atas mereka.

Baru-baru ini di Kedah, pemaju-pemaju melalui persatuan mereka telah mengugut untuk membawa ke mahkamah jika kerajaan negeri itu berkeras untuk mengenakan kuota kaum 50:50. Ini bermakna bagi setiap pembangunan perumahan, jualannya mestilah 50 peratus kepada Bumiputera dan 50 peratus kepada bukan Bumiputera.

Di Selangor, kuota ini tidak sama bagi setiap daerah, ada yang 70:30 dan ada yang 30:70.

Kuota ini adalah untuk memastikan pemilikan harta yang seimbang di kalangan kaum-kaum dan integrasi kaum.

Di sidang DUN Selangor yang lepas, terdapat ADUN Pakatan Rakyat yang membangkitkan polisi ini malah mengecamnya.

Sebenarnya bukan sahaja negeri-negeri di Malaysia yang melaksanakan kuota kaum. Negara jiran kita, Singapura, juga melaksanakan kuota kaum bagi perumahan awam.

Sebelum ini terdapat pemaju-pemaju perumahan yang berkata di Singapura tidak ada kuota, mungkin mereka tidak tahu atau tahu tetapi sengaja mahu menjadikan ia alasan!

Di Singapura, terdapat kuota kaum bagi jualan pangsapuri-pangsapuri Housing Development Board (HDB). Hampir 90 peratus rakyat Singapura tinggal di rumah-rumah sedemikian.

Terdapat satu polisi HDB yang dinamakan “Ethnic Integration Programme” (EIP) atau Program Integrasi Kaum. Menurut polisi ini terdapat kuota bagi kaum bagi setiap pembangunan HDB. Ini bermakna jika kuota bagi satu kaum itu telah cukup maka kaum tersebut tidak boleh membeli rumah situ.

Saya tidak menjumpai peratus kuota HDB ini di dalam laman webnya tetapi ianya menjadi isu hangat semasa pilihanraya umum Singapura yang lalu. Parti pembangkang, Workers Party, membantah kuota-kuota yang ditetapkan oleh pemerintahan People’s Action Party (PAP). Ianya pernah didedahkan di dalam suratkhabar, diberitakan kuota tersebut adalah 84 peratus bagi Cina dan 22 peratus bagi Melayu.

Ini bermakna di dalam satu pembangunan HDB, jumlah orang Cina tidak lebih dari 84 peratus dan orang Melayu tidak lebih dari 22 peratus.

Maka jika sudah ada 22 peratus orang Melayu di situ maka orang Melayu tidak boleh membeli rumah di situ lagi. Menurut pemerintah Singapura, polisi ini adalah untuk memastikan tidak akan wujud pembangunan yang hanya dipenuhi oleh satu kaum sahaja.

Nampaknya sistem kuota kaum bagi perumahan di Singapura yang menghadkan hanya 22 peratus orang Melayu di satu pembangunan adalah lebih berat sebelah dari kuota 50:50 atau 30:70 di Malaysia.

sumber: iskandar abd samad


p/s Singapora pun wat kuota...

0 Responses to Singapura pun ada kuota!